PDA

Näytä koko versio : ahmatteja nämä muurahaiset

mato
11.04.2007, 21:48
Mulle tulee tässä parin päivän sisällä pesäkamat antstoresta ja olen ottanut jo kuningattaria ja
mauriaisia purkkiin valmiiksi. Kun olen antanut ruuaksi näille about ½ teelusikallista hunajaa se on jo seuraavana päivänä kadonnut jonnekkin.. toisaalta muurahaiset ovat voineet raahata hunajan hiekan alle mitä purkissa on, mutta pidän tätä melko epätodennäköisenä.. mutta mietiskelin tässä että kuinka about 5 työläistä plus muutama kuningatar saa menemään niin paljon?? onko se edes mahdollista!:confused:

Shadown
11.04.2007, 22:40
Kyllä se on mahdollista. Etenkin kuningattaret imee aika paljonkin itseensä tavaraa. Pitää muistaa, että muurahaisilla on maha kaksiosainen; Omaan käyttöön oleva vatsa, sekä "sosiaalinen" vatsa. Tänne sosiaaliseen vatsaan ne keräävät suurimman osan ravinnostaan, mitä ne syövät ja jakavat sieltä sitten oksentamalla ruokaa tarvitseville, kuten toukille ja muille työläisille. Mutta varastoon (Keräämällä lammikoiksi) ne eivät nesteitä kerää pesäänsä.

Ns. "Honey-pots" muurahaiset keräävät pesässä oleville "varastotyöläisille" suunnattomia määriä nesteitä, jolloin niiden persukset leviävät aivan käsittämättömän isoiksi. Tälläisiä muurahaisia ei tosin Suomessa ole ja niitä taitaa olla vain Amerikan kuivilla aavikoilla, joissa sadekauden aikoina kerätään mahdollisimman paljon varastoon tavaraa. Minulla itsellänikin oli tälläisen lajin kuningatar, mutta se kuoli. Muurahaisesta löytyy jopa päiväkirja ja muutama kuvakin galleriasta.

mato
12.04.2007, 09:18
okei kiitoksia paljon :)

kille
12.04.2007, 17:20
Mulla on muuten just toisinpäin... en ole ikinä huomannut että
laittamani ruoka olisi yhtään vajentunut.
onkohan tämä huolestuttava piirre?

Shadown
12.04.2007, 17:43
Tollanen ison määrän imeminen kerralla nyt on aika harvinaista ja todennäköistä vain tilanteessa, jossa työläiset pesueineen tarvitsisivat heti suunnattomia määriä ruokaa nälkiintyneinä.

Tietty toinen tilanne olisi, jossa pesue on todella iso.

kille
12.04.2007, 18:01
alright.. eli ei ne taida nälkään olla kuolemassa :)
Mitä muuten Leptothorax suvun muurahaiset syövät?

mulla on pieni ongelma niitten syöttämisessä.
mulla on 3 sorttista hunajaa Maureille ja Messoreille,
mutta Leptothoraxit eivät päätä niitä syödäkkään...
imevät itsensä vaan ihan täyteen vettä ja menevät takaisin pesäänsä.
mitä niille syötän? :)

PS. eivät syö muita muurahaisia

Kale
12.04.2007, 18:07
Aika ahmatteja ne on mullakin. Laitoin 2 tuoreena liiskattua kärpästä tonne, ne hävis samana iltana parempiin suihin, ja sokerivesikoeputkessa on vilske vaan käynyt ja ilmakupla siinä on kasvanut. :D

Nipletius
12.04.2007, 18:24
Mulla noi mustamuurahaiset ei ole syöny yhtäkään ötökkää mutta hunajaa ne käy syömässä n. kerran päivässä. Tarviikos noille antaa veteen liuotettua vai ihan "kovaa" hunajaa?

-N

Kale
12.04.2007, 19:20
Mulla noi mustamuurahaiset ei ole syöny yhtäkään ötökkää mutta hunajaa ne käy syömässä n. kerran päivässä. Tarviikos noille antaa veteen liuotettua vai ihan "kovaa" hunajaa?

-N

Ihan miten tykkäät, ainakin mulla niille on kelvannut molemmat, tosin se kannattaa liuottaa veteen ja imeyttää pumpuliin etteivät huku.

jp
12.04.2007, 19:25
Kyllä aika uskomattomalta kuulostaa, että muutama muurahainen saisi syötyä 2-3ml hunajaa päivässä, liekö niiden itsensä koko tilavuus on edes niin paljon. Jos niillä on siellä hiekan alla toukkia kasvamassa, niin kyllähän niihin tavaraa voi upota, mutta ensisijaisesti syyttäisin koiraa tai sisaruksia hunajan häviämisestä. ;) Oikein kovaa hunajaa ne kaiketi voisivat leikata paloiksikin ja kuskata pesään. Mysteerin selvittämiseksi ei auta muuta kuin seurata tarkasti mitä sille hunajalle käy.

Mitä muuten Leptothorax suvun muurahaiset syövät?
Vuonna 1979 Collingwood oli sitä mieltä että L. acervorum syö pieniä hyönteisiä ja hyönteisten raatoja eivätkä kaitse kirvoja.

kille
12.04.2007, 19:51
selvä, olen kyllä koittanut noille talon nurkista pyydystää
Mustamuurahaisia, mutta kai ne pitää sitten pilkkoa niille..
koska kokonaisiin ne eivät koske.

Vielä semmoinen kysymys, kun kerran ruokailusta on puhe,
että syökö tuo Messor Barbarus kuningatar mitään sillä aikaa
kun se odottaa jälkikasvun kehittymistä?
sori ku mulla menee vähä aiheesta sivuun nää kysymykset... :o

Kale
12.04.2007, 23:28
selvä, olen kyllä koittanut noille talon nurkista pyydystää
Mustamuurahaisia, mutta kai ne pitää sitten pilkkoa niille..
koska kokonaisiin ne eivät koske.

Ei niissä murkuissa kai ole itessään paljoa ravintoa toisille muurahaisille, en tiedä, mutta kannattaa suosiolla liiskata niile vaikka kärpänen ja aukaista se sillain että sisukset pursuaa ulos että niiden on helppo syödä siitä sitten. Näin meillä.

En usko, ei ne varmaan luonnossakaan syö mitään, siipilihakset surkastuessaan tuottavat ravinnon sille (luulisin, näin meillä), mutta kannattaa sille silti antaa ruokaa jos vaan mitenkään kykenet, siemeniä ja hyönteisiä, ja vettä. Ja jotain hunajaa ehkä.

sori ku mulla menee vähä aiheesta sivuun nää kysymykset... :o
Onneks ei paljoa, onhan muurahaisten syömisestä kysymys..

Shadown
13.04.2007, 05:42

Eihän nuo kuningattaret pahemmin syö ennen ensimmäisten jälkikasvujen syntyä luonnossa, mutta kun kerta sille ruokinnalle mitään estettäkään ole, niin minä ruokkisin. Ruokinnalla saa isomman alkukatraan aikaan, kun kuningatar saa lisäravintoa.

kille
13.04.2007, 13:45
selvä, mutta ei se taida nälkäinen olla koska en ole sen nähnyt tuota hunajaa syövän.
mutta uskaltaako tuolle muita hyönteisiä tuonne antaa?
vai voiko se jotenkin häiriintyä jos sen pesään tungetaan
jotain vieraita? :p

Shadown
13.04.2007, 14:41
Ei ainakaan, jos ne valmiiksi tapettuna laittaa. Tokihan se kimppuun käy, mutten itse koe sitä ongelmaksi. Itselläni toiminta on pysynyt aktiivisena, kuolleista hyönteisistä huolimatta. Kannattaa kuitenkin muistaa, että ne eväät voi pilaantua, koska kuningatar kuitenkin syö kerralla aika vähän. Joten ruokinnassa kannattaa pitää pientä malttia yllä.

Itse juuri tänään ruokin herculeanus-kuningatartani. Tosin sillä oli jo pari työläistä, mutta vain kuningatar söi hunajavettä. Sitä meni yllättävän paljon. Voisin sanoa, että se söi noin 1/5 teelusikallista yksinään, mutta oli persus sen jälkeen sen näköinenkin. Uskon kyllä, että osan se jakoi parille työläiselle samalla ja osa meni toukille.

aquilonia
13.04.2007, 15:08
Kekomuurahaisista ainakin on runsaasti havaintoja, että eivät saalista liikkumattomia ja kuolleita hyönteisiä, eikä niiden havaintokyky olisi muutenkaan kovin kauaskantoinen, ehkä muutama cm?
Toisaalta olen kyllä huomannut että raahaavat ihan mitä vain pesään, mm. hyönteisten osia, myös kuolleita yksilöitä (se tosin ei vielä todista mitään, todennäköisesti ovat jo tappaneet maastossa).

Shadown
13.04.2007, 17:01
Niin, pitää muistaa, että näin kasvatusmielessä se ruoka tulee melko nokan eteen. Näin ollen varmasti laji kuin laji huomaa ruuan ainakin jossain vaiheessa.

Kekomurkuista on sen verta kokemusta (lapsuudesta), että nehän tosiaan pyrkii repimään (Kuten muutkin lajit) matkan varrella kohti pesäänsä saaliin kappaleiksi.
Jos matka on lyhyt, niin sitten ne ehtii viemään hyönteiset pesäänsä kokonaisina.
Toki, jos saalis on liian iso kannettavaksi pesään, niin repiihän ne saaliinsa joka tapauksessa palasiksi.

kille
13.04.2007, 17:21
Joo, en mä ainakaan eläviä sille laita. :)
Jos kärpäsiä alkaa näkymään niin voisi
semmoisen kuningattarelle repiä.

Aika monesti olen itse huomannut kekomuurahaisten
kokonaisia hyönteisiä kantavan pesäänsä.
Ihan pesän lähettyvilläkin. Luulisi että jos ne
saavat saaliinsa kokonaisina kannettua, niin että
ne jättävät pilkkomisen pesän sisällä oleville
tovereille. Näin ainakin Lasius nigerini tekevät.

Kale
13.04.2007, 22:17
Meillä on jo auringossa muutama kärpänen heräillyt, oon kaikki mitä huomannut telottanut noille mustamurkuille, ja laittanut siihen suuaukkojen lähettyville, ne on järjestelmällisesti repinyt ne ja kantanut pesään =D