Näytä koko versio : Muurahaisfarmi
Ostin muurahaisfarmin ja laitoin sinne mauriaisia (sokerimuurahaisia) Niiden pitäisi kaivaa tunneleita 24-48 tunnin kuluessa mutta ovat kaikki yhdessä klimpissa reunassa ja pari vaeltelee. Ne olivat sokerivedessä kun otin ne farmiin.
Neutroni
01.07.2010, 20:27
Ostin muurahaisfarmin ja laitoin sinne mauriaisia (sokerimuurahaisia) Niiden pitäisi kaivaa tunneleita 24-48 tunnin kuluessa mutta ovat kaikki yhdessä klimpissa reunassa ja pari vaeltelee. Ne olivat sokerivedessä kun otin ne farmiin.
Siis liotit muurahaisia sokerivedessä? Ei ihme etteivät ne ole kovin hyvässä jamassa.
Onko tuo sellainen geelipesä? Jos on, hommaa muutama työläinen ja laita ne pesään ilman vesipesuja. Eivät ne mitään järkevää siellä tee, mutta voit katsella niitä. Lisäntyvää yhteiskuntaa ei tuollaiseen pesään kannata panna.
miten muuten saa muurahaisen kerättyä ilman että ne uivat sokerivedessä ja tarttuvat tikkuun? mistä tiedän kuka on työläinen
Työläinen on se sellainen "normaali" murkku. Tunnistat ne helposti heti kun avaat pesän, ne nääs tulevat ensimmäisenä vastaan.
Kuningattaren tunnistat siittä että se on isompi kuin muut.
Kuhnurilla/prinsessalla on siivet.
Sotilailla, joita ei ole useilla suomalaisilla lajeilla on huomattavasti suurempi pää ja leuat.
Murkut saa joko sormilla noukkien tai vaikka sellaisella muovisella pikkulapiolla sieltä pesestä noukkia. Jopa keltiäisiä tai muita pistäviä lajeja saa sormin. Ne eivät olleet viellä kertaakaan minua purreet kun otan niiden "selästä" kiinni joten eivät ylety puremaan. Itse asiassa ainoa miltä olen saanut puremia on mustamuurahainen ja kekomuurahainen joiden pisto ei tee kipeää.
Neutroni
02.07.2010, 14:55
miten muuten saa muurahaisen kerättyä ilman että ne uivat sokerivedessä ja tarttuvat tikkuun? mistä tiedän kuka on työläinen
Tuollaiseen käyttöön soveltuvat vaikkapa isot ja näyttävät kekomuurahaistyöläiset. Saat niitä seuraavasti (oletan ettet halua koskea muurahaisiin, kun kysyt tällaista): ota lasipurkki ja sopivan pituinen kuiva puutikku. Pane tikun pää muurahaisten polulle tai varovasti pesän pinnalle. Muurahaisia tarttuu tikkuun, jolloin viet sen lasipurkin päälle ja karistat muurahaiset purkkiin. Toistat tarvittaessa. Et tarvitse yli 20 yksilöä, älä siis turhaan ahnehdi, älä myöskään vahingoita muurahaisten pesää. Kun saat tarpeeksi muurahaisia, suljet purkin, kuljetat ne kotiin ja karistat "pesääsi".
Tuolla tavalla saat vain työläisiä. Kuningattaren etsintä on ihan eri asia. Jos haluat kasvattaa oikeaa lisääntyvää yhteiskuntaa kuningattarineen, sinun pitää tehdä sille kunnollinen pesä. Ohjeita on tämä foorumi täynnä, ja lisää voi kysyä, jos et löydä vastausta kysymyksiisi.
Joo en mitään yhdyskuntia tässä ala nyt rakentelemaan (vielä) :p
On menny joku 60 tuntia ku noi muurahaiset laitoin tonne ohjeen mukaan alkavat tekemään onkaloita 24-48 tunnin kuluessa kunhan tutustuvat mutta nytki ne tuol seilaavat. Laitan kekomuurahaisia varmaan tonne ja otan noi pois.
Olen muuten nyt saaressa ja täällä ei ole kekoja vain sokerimuurahaisia mutta iso kekomuurahainen. Varmaan kuningatar meni tossa äske terassin päällä. Karannu jostain? Se oli muuten iso.
Neutroni
02.07.2010, 15:40
Olen muuten nyt saaressa ja täällä ei ole kekoja vain sokerimuurahaisia mutta iso kekomuurahainen. Varmaan kuningatar meni tossa äske terassin päällä. Karannu jostain? Se oli muuten iso.
Varmaan se oli lentänyt jostain pesästä, paritellut ja etsi nyt pesäpaikkaa. Hyvällä (?) onnella siellä on ensi vuonna kekomuurahaisia. Mauriaisia (eli sokarimuurahaisia) saa kerättyä samalla konstilla, mutta silloin voi tehdä pienen reiän niiden pesään, jotta ne tulevat vihapäissään katsomaan kenen kimppuun hyökätä.
Kekomuurahaiset eivät suostu geelipesässä kaivelemaan. Itse kokeilin ensi niillä ja eivät tehneet muuta kuin hajustivat pesän ja kuolivat. Mauriaisilla ja mustamuurahaisilla tuo saattaa jopa onnistua mutta enemmän saa iloa irti kun hommaa kunnon pesän ja oikean yhdyskunnan.
Onko kekomuurahainen eri kuin hevosmuurahainen? Jos on mistä saan hevosmuurahaisia?
Neutroni
02.07.2010, 17:35
Onko kekomuurahainen eri kuin hevosmuurahainen? Jos on mistä saan hevosmuurahaisia?
On, Formica -sukuun kuuluvat kekomuurahaiset elävät havumetsissä neulaspesissä. Punaruskeita kekomuurahaisia ei voi välttyä näkemästä suomalaisessa metsässä. Hevosmuurahaiset pesivät lahopuussa. Ainakin isoimmat lajit ovat selvästi kekomuurahaisia isompia ja raskasrakenteisempia. Hevosmuurahaiset (Camponotus) elävät selvästi piilottelevammin, ja niitä näkee lähinnä yksitellen, jos ei löydä pesää.