Näytä koko versio : Myrmecia
Nipletius
11.03.2007, 13:45
Millasia noi bulldoggimuurahaiset on hoitaa? Hienon näkösiä ja kokoisia:D
-Niklas
Se vähän riippuu, mutta voisitko tuoda esimerkkejä?
Ainakin aavikolla elävät lajit esim. Myrmecia pavida ovat todella helppohoitoisia. Ne pärjäävät esim. isossa terraariossa, missä on siporexista tehty pesä(ei tarvitse kosteuttaa), sekä vesikippo ja ravintoa. Trooppisella vyöhykkeellä elävät Myrmecia-lajit tarvitsevat taas enemmän panostusta.
Kannattaa myös ottaa huomioon, että Myrmeciat omaavat todella kivuliaan pistoksen, joka saattaa olla hengenvaarallinen allergisille ihmisille. Joten pesän karkauksenesto on suunniteltava todella hyvin.
Nipletius
11.03.2007, 19:28
Ai, sori. Tota myrmecia pavidaa ajattelin. Käykö nämä aloittelijoille, niinkuin minulle? Ja minkäköhän hintasia nämä on? Noi vissiinkin syö hyönteisiä?
-N
En suosittele kyseistä lajia aloittelijalle, vaikka se helppohoitoinen onkin. Mauriainen on mielestäni parempi laji aloittaa harrastus.
Myrmecia pavidan hinnat olivat viime kesänä n. 400-500 euroa kuningatar ja 600-900 euroa yhteiskunta.
Ilmeisesti se kävisi periaatteessa aloittelijallekkin. Kosteuden kanssa ei tarvitse puljata jne. Mutta se on kallis laji. Antstoressa näyttäs olevan 490 euroa ja Kalyttalla jopa 520 euroa. Kalyttalla noita olisi heti saatavilla "Private myynnissä".
Se tosiaan vaatii lähinnä terraarion, jossa on hiakkaa pohjalla, erittäin tehokkaan lampun tuomaan päiviksi kuumat olot jonnekkin päin terraariota, sekä varmaan lämpömaton alle.
Itse pesän voisi tehdä siporexista tai vastaavasta. Oikeastaan niin väliä, koska materiaalin ei tarvitse imeä vettä yhtään, koska pesä on kuiva.
Itse miettinyt tuota myöskin, mutta pysyn nyt uskoon lehdenleikkaajissa.
Nipletius
11.03.2007, 19:46
Alotan tosta mauriaisesta. Katotaan sit ku on tota kahisevaa vähän enemmän. Oiskos kenelläkään myydä mulle mauriaskuningatar?
-N
käyppä kattelee tuolta osto- ja myynti foorumiko se nyt on..
Nipletius
08.07.2007, 12:38
Onkos kenelläkään muuten kokemusta myrmecia pavidasta? Ja noilla vissiinkin on vähän ötökkä pitoisempi ruokavalio kuin muilla muurahaisilla(suomen lajeja tarkoitan)? Vuoden päästä saan rippirahat ni vois ton hankintaa harkita:D
Älä rippirahojas tommoseen tuhlaa, vois sukulaiset vähän kattoo kieroon.. :)
Nipletius
08.07.2007, 15:35
ne suorastaan pakottaa mua kuluttamaan ne elukoihini:D
Eipä ole pavidasta (Eikä luonnollisesti muistakaan Myrmecia-lajesta) kokemusta, mutta hankintalistan kärjessä olisi pavida-pesue. Joten voi olla, että ens talven aikana minulla tulee olemaan kokemusta lajista.
Nipletius
08.07.2007, 21:32
Onko helpompi alottaa kuningattarella? Ne vissiinki kehittyy nopeesti koska on niin lämmintä?
Mistä noita pesueita saa?
Kaikki lajit on aina helpompaa aloittaa valmiilla pesueella, jossa on jo muutama työläinen. Noiden kehityksestä ei ole mitään käsitystä.
Nipletius
09.07.2007, 13:07
Oho. kirjotin vähän väärin, siis onko helppo alottaa kuningattarella.
Kun ei oo niinkuin mitään tietoa. Olen kyllä käsittänyt, että tämän lajin kuningatar olisi aktiivinen metsästäjä itsekkin. Eli siinä mielessä kai helpompi, jos kuningatar kerää oma-aloitteisesti energiaa itse.