Näytä koko versio : muurahaiskuningattarien löytäminen
Mitenkäs on löytääkö näin keväällä helposti kuningattaria vai pitääkö niitä lähteä tarkemmin kaivelemaan?:confused: erityisesti olisin kiinnostunu lasius niger kuningattaresta.. mutta kysymys heräsi kun ajattelin että olisihan tuo ehkä parempi fiilis saada aikaan yhdyskunta jonka on ihan itse alun alkaen kasvattanut ja löytänyt:rolleyes: , mutta en tiennyt onko kuningattaria ulkona keväällä vai pelkästään keskikesällä
Alkavia pesueita löytyy aika hyvin kevään aikana kannoista. Tarkemmin kantojen kaarnan välistä.
Kesällä sitten löytää häälennolla olevia kuningattaria.
voikos näitä sit kerätä ja kasvattaa? sopeutuuko ne tollasee keinopesään?
Kyllä. Vai ajattelitko, että on olemassa joku "arjalainen" kasvatettu suku jokaisesta lajista, jotka ainoastaan sopii kasvattamiseen?
en toki mutta kun jos niillä on jo oma pesä niin onhan tuo melko järkyttävää niitä kohtaan jos menen repimään sen auki..
Noh joo. Mutta hyvin nopeasti ne sitten tottuvat uusiin olosuhteisiin. Moni laji muuttaa ihan luonnostaankin moneen kertaa pelkästään kesän aikana..
Omat smragdinatkin ovat muuttolinjalla aika usein tuolla terraariossa.
Pesäksi kelpaa yleensä mikä tahansa paikka, missä on sopivat olosuhteet, rajoitettu tila ja kuningattaren hajua. Koeputkipesään tai vastaaviin olosuhteisiin siirretty kuningatar tuntee olonsa siellä turvalliseksi ja alkaa munimaan. Kuningattaren tuoksut(*) merkkaa paikan omaksi pesäksi ja työläisetkin ymmärtävät olevansa oikeassa pesässä.
(*)Tuossa voin mennä metsäänkin, joten totuutena sitä ei kannata kuuluttaa.
Kyllä tuo tuoksuhomma on ihan totta. Itse olen sen jopa testannut. Se on jopa niin voimakas asia, että olosuhteetkin jäävät jälkeen.
Kerran muutatin meinaan mauriaiset toiseen putkeen (Oli uudet latingit ja vanha oli jo kuivahtanut) ja sinne vanhaan jäi muutama työläinen. Noh mietin, että kyllä ne sieltä tulee hiljalleen sitten perässä. Vaan eivät tulleetkaan. Haju veti koko pesueen uudesta putkesta takaisin vanhaan.
Kyllä tuo tuoksuhomma on ihan totta. Itse olen sen jopa testannut. Se on jopa niin voimakas asia, että olosuhteetkin jäävät jälkeen.
Kun pesä siirtyy, niin työläiset käyvät etsimässä uuden pesäpaikan ja merkkaavat ainakin reitin, kenties paikankin pesäksi etukäteen. Työläisten osuus pesän paikassa on merkittävä ja siksi niillä voi olla merkittävä osuus pesän ominaistuoksun muodostumisessakin. Pesän haju voi yhtä hyvin muodostua pelkästään työläisten tai kuningattaren ja työläisten yhteisistä tuoksuista. En tiedä onko kukaan näitä tarkemmin tutkinut, mutta sen tiedän etten minä uskalla totuutena väittää pesän hajun olevan vain kuningattaren muodostama.
Lopputulos kuitenkin on, että kuningattaren luona hengailee työläisiä ja paikka, missä ne aikansa notkuu, on pesä.
Jep. Itsekkin nyt lähinnä tuon "tuoksunhomman" ajattelin yleisesti "pesänhajuna", oli sen takana työläiset tai kuningatar. Sinänsä oli kyllä hassua, että se pesän tuoksu oli viettinä isompi kuin paremmat olosuhteet.