PDA

Näytä koko versio : Formica Fuscan hapen tarve?

allu
22.06.2010, 15:47
olen huomannut Formica Fusca yhdyskuntani kanssa sen että ne ilmeisimminkin vaativat enemmän happea kuin aikaisemmat lajini, jos jätän pumpulin koeputken eteen hetkenpäästä muutamat työläiset näyttävät alkavan kärsiä hapenpuutteesta, ne kävelevät ontuvasti ja lopulta käpristyvät heilutellen yhtä tai kahta raajaa. kun putken avaa muurahaiset alkavat voida paremmin välittömästi.

olen kokeillut laittaa pumpulin tosi höllästi mutta sama vaikutus säilyi :S

onko muilla vastaavia kokemuksia?

Neutroni
22.06.2010, 16:29
olen huomannut Formica Fusca yhdyskuntani kanssa sen että ne ilmeisimminkin vaativat enemmän happea kuin aikaisemmat lajini,

onko muilla vastaavia kokemuksia?

En tiedä, mutta voisikohan omien mustamuurahaisten taipumus oleskella koteloineen ruokinta-areenalla reaktio hapen puutteeseen. Aika erikoista kyllä on, jos ei siporexin läpi diffusoituva happi riitä. CD-kotelopesässäkin mustamuurahaiset ensi töikseen tukivat tuuletusreiät pumpulilla.

Nipletius
22.06.2010, 19:30
Noihan erittää kokoaika muurahasihappoa. Jos ne jättää tilaan jossa happi ei kierrä, niin nehän tuhoaa itsensä hengittelemällä happoja:P

allu
22.06.2010, 23:39
Ahaa se siis selittää :) myönnettäköön on minun eka Formica lajini, en tullut ajatelleeksi tuota hapon eritystä :D