Näytä koko versio : Kirjan teko
Tuossa yhden kustantajan kanssa puheskelin huvikseen muurahaisistani ja se oli kovin kiinnostunut aiheesta. Siinä sitten ohimennen mainitsin, että oishan ihan kiva tehdä suomalaisvoimin kirjakin harrastuksesta. Kustantaja lupasi heti paikalla kustantaa kirjan, jos vain sellasen raapustan.
Asia nyt jäi kytemään ja ajattelinkin kysellä, että millasta kirjaa muiden mielestä kannattaisi kirjoitella tästä harrastuksesta ja onko sen tekoon muitakin kiinnostuneita?
Asia nyt jäi kytemään ja ajattelinkin kysellä, että millasta kirjaa muiden mielestä kannattaisi kirjoitella tästä harrastuksesta ja onko sen tekoon muitakin kiinnostuneita?
Ensiksi ehkä täytyisi miettiä mitä kaikkea kirja käsittelee; muurahaisten kasvatusta, muurahaisharrastusta yleisemmin, maailman muurahaisia, suomalaisia muurahaisia, kevyttä luettavaa, tietopainotteinen, ohjekirja vai kahvipöytäkirja.
Jo aiemmin suunnittelin josko MuurahaisWikin voisi jossain vaiheessa, kunhan siinä on tarpeeksi sisältöä, julkaista kirjana. Muurahaiswikin julkaisu vaikkapa yhdistyksen nimissä toisi muurahaistiedon suomenkielisenä kaikkien saataville, mutta siinä voisi käyttää vain vapaaseen käyttöön luvattua materiaalia ja osa on tällä hetkellä käsittääkseni lisensoitu vapaasti vain ei kaupalliseen käyttöön. Muurahaiswikistä tulisi kuitenkin turhan tietopainotteinen harrastusta aloitteleville.
Muurahaisharrastuksesta kertovassa kirjassa voisi olla pienehkö maallikoille suunnattu tieto-osuus muurahaisista, esittely eri tyyppisistä lajeista kasvatuksen kohteina, PALJON hienoja kuvia, pesänrakennus- ja hoito-ohjeita, hyönteiskeräilyn ohjeita ja kasvattajien tarinoita lajeistaan.
Jonkin verran olen kiinnostunut osallistumaan kirjan tekoon.
Muurahaisharrastuksesta kertovassa kirjassa voisi olla pienehkö maallikoille suunnattu tieto-osuus muurahaisista, esittely eri tyyppisistä lajeista kasvatuksen kohteina, PALJON hienoja kuvia, pesänrakennus- ja hoito-ohjeita, hyönteiskeräilyn ohjeita ja kasvattajien tarinoita lajeistaan.
Juuri tuollasta minä ajattelin ja kustantaja oli samaa mieltä aiheesta. Ainakin sen perusteella mitä se ajatteli otsikoksi (Muurahaiset harrastuksena).
Itse ajattelin, että kirjaan ottais muutamia asioita:
- Jotain triviaalia, jostain "muurahaiset" kirjasta tyyliin "Murkkujen voimista ja yleisistä tavoista ja levinnäisyyksistä" jne. jne.
- Sitten muutamien lajien kasvatusoppaat kirjaimellisesti kuvineen (Valokuvia ja piirustuksia). Itse voisin esmes tehdä noista kutojista ja ennenpitkää kun saisin leikkaajista enempi kokemusta ja saisin onnistuneita kasvatusaikoja. Sitten joku raapustas jostain muista ja tietty mauriaisisten (tai jonkun vastaavan) aloittelijoille.
- Eri keinopesistä tietoa ja rakennusohjeita.
Jos kirja onnistuisi, niin uskon että se kannattaisi kääntää myöskin muille kielille ennenpitkää.
Juuri tuollasta minä ajattelin ja kustantaja oli samaa mieltä aiheesta. Ainakin sen perusteella mitä se ajatteli otsikoksi (Muurahaiset harrastuksena).
Itse ajattelin, että kirjaan ottais muutamia asioita:
- Jotain triviaalia, jostain "muurahaiset" kirjasta tyyliin "Murkkujen voimista ja yleisistä tavoista ja levinnäisyyksistä" jne. jne.
- Sitten muutamien lajien kasvatusoppaat kirjaimellisesti kuvineen (Valokuvia ja piirustuksia). Itse voisin esmes tehdä noista kutojista ja ennenpitkää kun saisin leikkaajista enempi kokemusta ja saisin onnistuneita kasvatusaikoja. Sitten joku raapustas jostain muista ja tietty mauriaisisten (tai jonkun vastaavan) aloittelijoille.
- Eri keinopesistä tietoa ja rakennusohjeita.
Jos kirja onnistuisi, niin uskon että se kannattaisi kääntää myöskin muille kielille ennenpitkää.
Tommonen kirja olis kyllä hyvä. Olis esimerkiksi vaikkapa ekaksi infoa suomalaisista lajeista, sitten yleisimmistä hoidettavista lajeista, pesän tekoa ja muurahaisten kasvatusta, talvehtimisinfoa, parhaita keinoja esim. ruokkia niitä ja sitten jotain linkkejä. Kaikki tieto mitä muurahaisista sais vaan käärittyä siihen kirjaan, ja hyvä tulee. Ostan kirjan jos ilmestyy. Eiku raapimaan vaan ;) varmasti jokainen alan harrastaja suostuisi lähettämään kuviaan ja niin edespäin, tietenkään ei kannata tekijänoikeuksia loukata.
Ainiin, ja jos vain minusta jotain hyötyä olisi, niin mukana olen kyllä ja en vaadi minkäänlaista hyvitystä.
Polyergus
01.03.2007, 20:48
Mielenkiintoinen idea, Shadown!
Eri hyönteisryhmistä (mesipistiäiset, sarvijäärät, kukkakärpäset, luteet ja lantakuoriaiset) on julkaistu tai ollaan julkaisemassa kyseisten ryhmien tunnistamiseen painottuneita kirjoja ja muurahaiskirja olisi kyllä hyvää jatkoa niille.
Muurahaiskirja voisi olla kolmeen osaan jakautunut: 1. muurahaisten biologia, 2. Suomen muurahaiset ja 3. muurahaisten kasvatus. En usko, että kirja paisuisi edes noine kaikkinensa liian paksuksi. Tietenkin, jos halutaan tehdä vain 'muurahaiset harrastuksen' kirjaa / vihkosta, niin suomen muurahaisten käsittely yms. jää sitten pois.
Olen periaatteessa kiinnostunut auttamaan kirjan tekemisessä, riippuen tietenkin kuinka paljon se vie aikaa tms. Pitää myös muistaa, että kirjan tekeminen ei varmaankaan ole mitenkään helppoa, varsinkin jos sen haluaa tehdä huolella.
Tietenkin, jos halutaan tehdä vain 'muurahaiset harrastuksen' kirjaa / vihkosta, niin suomen muurahaisten käsittely yms. jää sitten pois.
Melkein lähtisin siitä että kirja kertoisi ensisijaisesti harratuksesta ja mikäli kykyä riittää niin suomalaiseen muurahaislajistoon keskittyvää kirjaa harkittaisiin erikseen.
Tarkemmin suomalaisia muurahaisia ja niiden tunnistusta käsittelevälle kirjalle olisi varmasti tarvetta, mutta luulen ettei meillä resurssit ja tietotaito riitä ainakaan toistaiseksi tarpeeksi pitkälle. Tunnistuskaava nyt alkaa näyttämään hyvälle, mutta siinä käytetyt tunnistumenetelmät on monen harrastajan ulottumattomissa. Lajien kuvauksetkin voisi koittaa saada ensin wikiin, niin olisi pohjaa alkaa tekemään oikeaa painotuotetta niistä.
Tässä olisi minun mietteitäni harastuskirjasta:
-Akvaariokirjan tyyppinen -> toimiva ja koeteltu formaatti
-Sohvapöytäkirjan tyylinen: paljon hienoja kuvia (1/2 aukeamasta), suht laadukas painotyö, helposti selailtava -> laajempi yleisö (kallis painaa)
-Riittävän helppolukuinen 10v lapselle, mutta ei kuitenkaan lapsille suunnattu
-Painopiste muurahaisten kasvattamisessa, biologia hyvin kevyesti, lajien esittely kansanomaisesti
Tein tältä pohjalta jo hahmotelmaa sisällysluettelosta, tässä siitä tiivistelmä:
1. Muurahaiset ja harrastaminen
-johdanto kasvatukseen, muurahaisiin ja niiden biologiaan
2. Kasvatus ja keinotekoiset pesät
-ohjeet kasvatukseen ja pesien valmistukseen
3. Muu harrastaminen
-kerääminen, kuvaaminen, tutkiminen
4. Muurahaiset
- Suomalaiset muurahaiset (tunnistusvinkkejä)
- Eksoottiset mielenkiintoiset lajit
5. Sanasto
+ Tietolaatikot: tarinoita kasvatuksesta ja aihetta sivuavaa nippelitietoa tekstin sekaan
Itse olen JP:n kanssa aika samoilla vesillä, mutta silti länttäisin johku väliin muutaman (3-5) lajin (Supi suomalaisia sekä eksoottisia) kasvatusohjeita ihan kädestäpitäen esimerkkeinä.
Mielestäni harrastus (Kasvatuksellisessa mielessä) ja tarkka lajituntemus ei ole ihan yksiin menevä asia. Kasvatuksen pohjalta tietysti kasvaa lajituntemus, mutta se ei ole mielestäni ensimmäinen tavoite, vaan lähinnä seurata eri lajiryhmien (Leikkaajien, kutojien jne.) toimintaa keinotekoisissa oloissa ja silloin on aika sama onko kyseessä leikkaajasta mikä laji. Kunhan nyt eroittaa edes eri suvut (Atta, Acromyrmex jne.) toisistaan.
Itse lähtisin hakemaan sellasta "Sohvapöytäkirjan" ja "Painopiste muurahaisten kasvattamisessa" välimaastoa. Paljon kuvia ja samalla paljon asiaa. En lähtisi kosiskelemaan ihan nuorta porukkaa tuolla kirjalla. Ei sillä, etteikö nuoretkin kuulu harrastaa muurahaisia, vaan lähinnä, että se toisi asiat julki muunakin kuin leluna ja "päivän projektina".
Polyergus
03.03.2007, 06:05
Mielestäni harrastus (Kasvatuksellisessa mielessä) ja tarkka lajituntemus ei ole ihan yksiin menevä asia.
Täysin totta. Asiaa hieman pohdittuani huomaan olevani kanssanne samaa mieltä kirjan sisällöstä.
Kun nyt olen keskustellut lisää tuosta kirjasta ja mahdollisesta sisällöstä, niin tuo kustantaja ei olekkaan enää niin kiinnostunut projektista. Lähinnä ongelmaksi tulee se, että kirjan kustantaminen voi tulla jonkunverran kalliiksi ja tuo kustantaja on pieni. Joten sille on ymmärrettävistä syistä aika riski lähteä kustantamaan kirjaa, jonka myynti ei ole mitenkään taattua isommassa määrin.
Mutta samalla tuli viestiä, että kannattaa tehdä jonkun verran materiaalia ja sitten tuoda ne uudestaan hänelle ja katsoa tilannetta uudestaan. Myöskin se vihjasi muita kustantajia. Lähinnä isompia, joille riskit ovat pienempiä taloudellisesti ja joilla on myöskin paremmat mahdolisuudet lähtökohtaisestikkin markkinoida kirjaa.
Mietin, että kannattaisi varmaan tehdä tosissaan jonkunkunlainen sisällysluettelo, sekä jotain tekstiä mitä nyt äkkiä saatas raapastua ja tyrkytettäisin kirjaideaa myöskin muille kustantajille. Jos ketään ei lähde, niin ainahan sen voi julkasta wikissä.
Kannattaisin myös nimenomaan muurahaisharrastukseen keskittynyttä kirjaa. Sellaisia ei käsittääkseni ole markkinoilla, ainakaan suomeksi. Hyvin tehtynä ja tyydyttävästi markkinoituna tuontyyppiselle kirjalle voisi olla mielestäni suht. paljonkin kysyntää. Ainakin sen verran, että sen tekeminen voisi olla kannattavaa...mutu-tuntumalta arvioituna.
Valitettavasti oma kalenteri on aivan täynnä kuukausiksi eteenpäin ja tietotaito kasvatuksesta on vielä vähän "huteraa"
Woo, vaikuttaapa kiehtoavalta! :).. Jos voin vain suinkin olla avuksi niin tietenkin autan, kuvaaminen on vielä lastenkengissä kun kamerakin on nyt jossain kadoksissa mutta kuvia voin napsia ainakin pesänrakennuksen vaiheista yms kun ensi kesänä kuitenkin tulee muurahaisten kanssa puuhailtua :)
Minä puolestani oikolukisin mielelläni tekstin. Kirjoitusvirheiden sietokykyni on kohtuullisen matala. :)
Jees, voisi tossa JP:ltä katsella josko se on miettinyt sisällysluettoloa lisää ja voisi kysellä alkuun muutamalta kustantajalta tuota.
Joka tapauksessa ajattelin itse panostaa kahteen lajiin tuohon kirjaan. Noihin minun smaragdinoihin sekä johku leikkaajaan. Ongelmana on vain, etten vielä toistaiseksi hallitse leikkaajia.
Smaragdinoista itse voisin jo nyt kirjoittaa jotain materiaalia paljonkin.
Haluaisin kysyä että missä vaiheessa kirjan teko on nyt? Ja jos voin niin haluaisin itsekkin osallistua sen tekoon
Ei oo mitään edistystä ollut. Itse ottanut sen linjan, että käyn nuo Atat läpi ja katson sitten eväät.
No sen jälkeen voitaisiin herättää tämäkin hanke henkiin. Kuluihin voisi hankkia sponnssausta joltakin suuremmalta lemmikkieläinketjulta (kuten Faunatar) tai sitten joltakin eksoottisiinlemmikeihin erikoistuneelta kaupapalta (kuten paratiisilintu Helsingissä). Samalla voitaisiin kysyä näitten muurahaisten harrastustarvikkeiden hankinnasta kappoihin. Enpä usko että jos Faunatar siihen kaatuu jos hankkii hyllyilleen pari muurahaistenpesää.
Enpä usko että jos Faunatar siihen kaatuu jos hankkii hyllyilleen pari muurahaistenpesää.
Ei varmasti. Mutta maksimoiko se sijoitetun pääoman tuottoa? :) Sehän on Faunattaren pääasiallinen funktio. Taitaa olla aika marginaali-ilmiö tämäkin harrastus...mutta toisaalta kasvumahdollisuuksia on. Muurahaisethan sopisivat hyvin myös kiireisille city-ihmisille; hoito on helppoa kun muutamat perusteet ovat hanskassa. Rajoituksena juuri tietämättömyys ja tarvikkeiden saatavuus. Pitää olla melko innostunut harrastelija ennen kuin rupee itse vääntämään siporexista pesiä, vaikka ei vaikeata olekaan. Mutta kaikki joille olen pesiä näyttänyt ovat kyllä olleet hyvin kiinnostuneita ikään, sukupuoleen tai harrastuneisuuteen katsomatta.
...ja taas meni niin OT että! :D
Aivan ja valmiiden pesien saanti eläinkaupoista (nimenomaan Suomesta) lisäisi varmasti harrastajien määrää ja täten myös Faunattaren myyntiä. Sitä paitsi kiireisellä/käsityötaidottomalla olisi helpompi aloittaa kun ei tarvitse noita siporex pesän tarvikkeita ruveta metsästämään.
JOONAS95
24.05.2007, 15:42
No niin olishan se kiva että niitä muurahais tarvikkeita sais jostain läheltä:)
Juu, Minullakin on vähän huteraa tuo tieto vielä.
Mutta jos kirjan raapustat, niin laitahan siihen lajit,kasvatus jne.. Harratuksen aloittaminen, hyvä aloitus laji. Pesänteko ohjeet?
EDIT: Olin menossa kaupungille kun huomasin kiskan, kävin sisällä.
Yllätyksekseni huomasin, että siellä myytiin valmiita koeputkia (noin 10 kpl.) Kysäisin mistä nuo ovat peräisin, hän sanoi, että osti kuulemma tukusta, tämä kiska siis oli uusi eläinkauppa, vaikka aika aloitteleva sellainen.
Mutta tuohan on mahdotonta, että muurahaisille koeputkia saisi tukusta? ja valmiita sellaisia.
Koeputkien myynti tukussa nyt voi johtua monestakin syystä. Onhan koeputkille vaikka millasia käyttötarkoituksia. Vähiten epäilen niitä sielä olevan muurahaisten kasvatusta varten.
Eniten ne on tarkoitettu hulluille tiedemiehille jotka aikovat vallata maailman:rolleyes:
Tämä kun on kovin yleinen harrastus:D
kuten shai muuten sanoi on niin OT että.
onko kirjan teko suunnitelmat edistynyt