Näytä koko versio : Lehdenleikkaajat
Ajattelin perustaa aiheen, jossa jokainen joka on noista kiinnostunut, kirjoittelisi tähän aiheeseen juttuja noiden pidosta ja tietysti liittäisi lähteet Internet-sivujen osoitteilla.
Kuten kaikki on ehkä huomanneet, niin minulla on ollut yritystä noiden kanssa. Tähän asti olen epäonnistunut Atoilla sekä Acromyrmexeillä. Ongelmaksi on osoittautunut sienen pito. Sieni on järjestäen kuollut leikkaajillani.
Joten jos kaikki nyt kiltisti tutkis myöskin omaltaosaltaan noiden pitoa, lukien nettiä ja toisia viittauksia tänne. Myöskin kirjallisuus olisi ihan hyvä tuoda esille.
Jos tai kun alkaa olemaan hyvää matskua, niin taas meikäpoika tilaa yhdet Acrot Gerhardilta (On jo varattu) ja alan soveltamaan opittuja käytännössä ja otan riskin Teidän kaikkien puolesta ja jos tai kun homma alkaa pelittämään, niin sitten hedelmänä jaan tietoni kaikille ja kaikki voi hyvissä mielen tilailla leikkaajia ja pitää niitä. :D
Mukana on myöskin Gerhardi, joka kasvattaa Attoja, mutta tieto on ollut kovin sekavaa ja ei mitään pilkuntarkkaa. Olen tosin pyytänyt häneltä kuvallisia tarkkoja pito-ohjeita Acromyrmexien varalta, mutta hän ei ole ehtinyt moisia minulle toimittaa, koska lähti taas hankintamatkalle.
Löysin seuraavan pdf-tiedoston nopealla googlaamisella lehdenleikkaajien pitämisestä:
http://www.blueboard.com/leafcutters/care/pdf/easyexotics.pdf
Tässä myös mielenkiintoinen artikkeli Atoista, joskaan ei kerro juurikaan lehdenleikkaajien pitämisestä:
http://www.sasionline.org/antsfiles/pages/atta/Atta.html
Joo, toi mulla olikin tiedossa. Mä ajattelin tota tapaa kenties kokeilla. Tilaisin vaikka heti noita artikkelissa olevia murkkuja Antstoresta, mutta kun se Sebestian ei toimita niitä näin talvesta. :(
Gerhardin nuo Acromyrmex SP:t ei ole vielä kaupan. Sillä niitä on vasta kasvamassa. Saan niitä todennäköisesti tossa ensikuun loppupuolella ja toivotaan, että tähän kertyisi tänä aikana paljon juttua ja saisin myöskin Gerhardilta hyviä neuvoja kuvineen.
Minulla on myöskin taas kerran sponsi noille Acroille, että ihan hyvin on pullat uunissa. :D
Joo, toi mulla olikin tiedossa. Mä ajattelin tota tapaa kenties kokeilla. Tilaisin vaikka heti noita artikkelissa olevia murkkuja Antstoresta, mutta kun se Sebestian ei toimita niitä näin talvesta. :(
Gerhardin nuo Acromyrmex SP:t ei ole vielä kaupan. Sillä niitä on vasta kasvamassa. Saan niitä todennäköisesti tossa ensikuun loppupuolella ja toivotaan, että tähän kertyisi tänä aikana paljon juttua ja saisin myöskin Gerhardilta hyviä neuvoja kuvineen.
Minulla on myöskin taas kerran sponsi noille Acroille, että ihan hyvin on pullat uunissa. :D
Toivotaan, että tällä kertaa mikään ei mene pahasti pieleen :)
Jees, nyt on uusi Acromymex pesue maksettu ja tulee kenties jo perjantaina perille.
Uusi terraariokin on nyt tekeillä...
Ostin akvaarion, jonka pohjalle laitan vettä muutaman sentin. Teen pari saarta siporexista, jotka ylettyy aavistuksen vedenpinnan yli. Toiseen asetan muoviaskin, joka olisi pesäkammio ja toiseen saareen asetan ruokinnan sekä leikattavat lehdet. Saaret yhdistän tollasella ostamallani keinoliaanilla. Kosteutuksen itse kammioon ajattelin tehdä, joko "manuaaliseksi" tai "automaattiseksi". Manuaalisena se olisi sellainen, että kosteutta lisätään tarpeen mukaan käsin. Automaattisesti jos toteutan, niin tekisin jonkunlaisen yhteyden askin pohjasta veteen siporexin kautta.
On vielä epäselvää teenkö tuon Acromyrmexeille, vaiko tuleville Atta sexdensseillä (KYLLÄ, Attoja on tulossa parin viikon päästä). Se on selvää, että Acromyrmexitkin tuonne sijoitan, mutta kenties vain koeputkessa olemaan lämpöisessä. Lämmityksen aion sitten hoitaa niin, että asetan lämmittimen veteen, joka lämmittää veden ja samalla koko terraarion.
Mutta lisää asiasta kuvien kera huomenna, kun saan itse akvaarion ja valaisimen tänne kotia.
Ou jes, myös allekirjoittanut odottaa innolla tarinaa sekä tietenkin kuvia molemmista lajeista.:D
Akvaario on nyt täällä minulla, kuten kaikki muukin tarvittava. Tässä hivenen testaillut ja laittanut vedet ja lämmittimen ja mittarit sekä valaisimen paikalleen. Ilman lämmitystä kosteus nousi peitelaseilla jo reiluun 80%:iin. Katsotaan miten se nousee päivänaikana lämmityksen kera. Asetin lämmittimen 28 asteeseen. Acromyrmexeillä sekä Atoilla ihanne on kai siinä 24-26 astetta. Vesi sis pitää olla hiaman lämpöisempää, jolloin ilma lämpenee hiaman alemmaksi kuin veden.
Jos kosteus nousee päätähuimaaviin arvoihin, niin pitää harkita peitelasien vähentämistä.
Akvaario on nyt täällä minulla, kuten kaikki muukin tarvittava. Tässä hivenen testaillut ja laittanut vedet ja lämmittimen ja mittarit sekä valaisimen paikalleen. Ilman lämmitystä kosteus nousi peitelaseilla jo reiluun 80%:iin. Katsotaan miten se nousee päivänaikana lämmityksen kera. Asetin lämmittimen 28 asteeseen. Acromyrmexeillä sekä Atoilla ihanne on kai siinä 24-26 astetta. Vesi sis pitää olla hiaman lämpöisempää, jolloin ilma lämpenee hiaman alemmaksi kuin veden.
Jos kosteus nousee päätähuimaaviin arvoihin, niin pitää harkita peitelasien vähentämistä.
Hienoa!:) Kosteuttahan voi vähentää tietysti vaikka tekemällä ihan suhtkoht pienet reiät eripuolille terraa, ilmankierto vähentää sitä aika lailla :)
Nyt olisi kuviakin:
http://www.muurahaiset.net/gallery/files/1/terra1.JPG
Terraarion tekniikka koottuna.
http://www.muurahaiset.net/gallery/files/1/terra2_180581.JPG
Pesäkammio työnalla. Silikonit paraikaa kuivumassa.
http://www.muurahaiset.net/gallery/files/1/terra3_779488.JPG
Pesäkammio sivusta. Vihreä jalka upotetaan veteen ja olisi tarkoitus kokeilla miten tuo paperimassa siirtäisi kosteutta kammioon.
Sisustamista on sitten jatkettu ja seuraavaksi näyttää tältä:
http://www.muurahaiset.net/gallery/files/1/terra4.JPG
Asetin tuon "pötkylän" tuonne askiin tosissaan silikonilla kiini ja taivuttelin kaksi jalkaa tuolle kiekuralle ja liimasin ne epoxilla kiini.
http://www.muurahaiset.net/gallery/files/1/terra5.JPG
Tässä kuvassa on pari juuraakkoa pistelty tuonne tukemaan kaarnanpaloja. Hivenen multaa sirottelin kaarnojen päälle. Askin päällä on pari herculeanus-kuningatarta ja yksi ligniperda-kuningatar, sekä yksi Formica fusca pesue.
Askin sisällä on myöskin multaa. Tuo pötkylä imee hyvin kosteutta tuonne askin sisälle, joten suunnitelma pelasi odotetusti.
Ajattelin tätäkin vähän päivitellä. Kuten varmana kaikki tietävät, niin tuo viritelmä toimi tuossa mittakaavassa, sekä isommassakin Acromyrmexeilleni.
Kokeilin Atoille samaa, mutta ongelmaksi tuli putoilevat työläiset veteen. Kenties samaa voisi kokeilla niin, että vesiraja on samassa tasossa mullan kanssa.
Atoille oenkin sitten ihan umpinaista muoviaskia kokeillut ja se onkin toiminut niille. Märkää multaa sisään kosteuttamaan vaan.
Lisätään vielä leikkaajien leikkaustottumuksista...
Ainakin Acromyrmexini kelpuuttavat sireenin, orapihlajan sekä karhunvadelman lehdet. Ruusun lehdet ei oikein tunnu kelpaavan, mutta menee väkisin, jollei muutakaan ole.
Ruusujen terälehdet ovat ainakin Acromyrmexeille suurta "herkkua", sekä ruusun lehtien varret. Omenaa tuntuvat leikkavaan kausiluontoisesti. Eli jos pitää pitkään ilman, niin omenaa menee jonkun aikaa aivan älyttömällä vauhdilla, kunnes maitti lopahtaa. Ylipäätään kaikkia lehtiä pitäisi vaihdella. Tuntuisi mielihalut vähenevän saman dietin aikana hiljalleen.
Terälehdet käy moneltakin kasvilta. Itse lehdet tosiaan vain tietyiltä kasveilta.
Attojen kanssa en ole pahemmin ehtinyt päästä kokeilemaan mielihaluja. Sireeni menee, mutta tuntuisi olevan siinä pienehköä tahmailua. Viimeisin kokeilu on ruusun terälehdet niillekkin. Saas nähdä miten kelpaa.