PDA

Näytä koko versio : Talvehtimistuhot

Eskous
11.02.2007, 16:01
Muurahaisteni talvehtiminen parvekkeella johti taas katastrofiin, vaikka tällä kerralla puskurointi lämpötilamuutoksia vastaan oli parempi kuin edellisenä talvena. Kovat pakkaset tulivat ilmeisesti taas liian äkisti.

Menetykset olivat tällä kertaa kaksi alkavaa keltiäisyhteiskuntaa (toisesta oli elossa kaksi ja toisesta yksi työläinen), viholaisyhteiskunta ja verimuurahaisyhteiskunta. Yksinäinen mustamuurahaiskuningatar oli ainoa viime kesän "hankinnoista" joka selvisi talvehtimisesta. (Otin siis muurahaiseni jo nyt pois talvehtimasta.)

Pitäisi vissiin jatkossa vuokrata talvehtimistilaa jonkun toisen harrastajan jääkaapista, tai hankkia minijääkaappi ainoastaan muurahaisia varten, kun vaimolle ei sovi että muurahaiset on samassa jääkaapissa ruokien kanssa.

Shadown
11.02.2007, 16:24
Itse säilytin osanaikaa muurahaisiani ostamassani minikaapissa ja nyt olen pitänyt jääkaapissa, koska on nykyisin käytössä isompi kaappi. Minun menetykset on tähän asti rajoittuneet vain mauriaisiin, joiden työläisiä on jokunen kuollut. Ehkä jo vanhuuttaankin.

Mustamuurahaiseni otinkin jo pois ja kuningatar onkin pyöräyttänyt jo 3 munaa, joista toinen on näemmä jo toukka.

Shai
11.02.2007, 22:47
Traagisesti kävi minunkin keltiäisille, oli ensimmäinen ja viimeinen talvi niille...niin, parvekkeella, ja kyllä, unohdin sitten ottaa pois kun kunnon pakkaset alkoivat. Tuo lasitettu pitää lämpötilan minun tapauksessa mukavasti plussan puolella vaikka ulkona olisi jo pakkastakin mutta -24C is too much!

Shadown
18.02.2007, 16:09
Tarkistelin "tiliä", niin 7 mauriaistyöläistä on kuollut levon aikana. Eli noin 1/3 koko pesueesta.

Muista lajeista ei ole kuollut mitään levon aikana.

Alkio
18.02.2007, 16:22
Kaikki lasius nigerit kuolivat, samoin messorit ja sen lisäksi 98% Myrmicoista :(..

gelatin
18.02.2007, 16:25
Paska juttu.. :( Taidan itse pitäytyä noissa eksoottisissa lajeissa.

Shadown
18.02.2007, 16:31
Noh jos pitää oikein, niin ei tossa kyl ongelmaa ole. Itse seurasin todella tiiviisti tilannetta ja jossain vaiheessa tais olla liian kylmää, kun hevosmurkkukuningattaret alko kipristelemään. Säädin sitten pari astetta lisää lämpöä, niin kaikki selvis.

Itse suosin myöskin enempi trooppisia/eksoottisia lajeja, mutta syynä on kyllä enempikin mielenkiintoisemmat lajit. :)

Murkku80
18.02.2007, 21:16
No voi paska! :( Aiotko Alkio hankkia jompaa kumpaa lajia uudestaan??