Näytä koko versio : Aloittelija
Murkku80
05.02.2007, 16:38
Tervehdys kaikille!
Olen tässä jo muutamia vuosia ajatellut muurahaisten ottamista lemmikeiksi ja nyt keväällä oisi oiva hetki aloittaa harrastus! Ajattelin ottaa mustamuurahaisia näin aluksi ja jos homma alkaa toimimaan voisi harkita jotain eksoottisempaa lajia. Elikkä ajatuksena oisi tuollainen 40-60 litran terraario. Mutta miten saan kuningattaren helposti?? Millaista "maastoa" pitäisi terraarion laittaa ja miten voisin hoitaa kosteuden?? Kaikki neuvot olisi kullan arvoisia ja olen todella tiedon nälkäinen joten kaikki tieto mitä jaksatte antaa olisi tärkeää!! :)
Suosittelen koeputkea alkuun. Terraariossa on suhkot vaikeaa pitää kosteutta sopivana maassa eläville lajeille (Joita luonnollisesti melkein kaikki lajit onkin).
Sitten kun homma tuntuu toimivan, niin siirtyy siporexiin.
Terraariota suosittelen vain lajeille, jotka vaativat ilmankosteuden ja lämmön olevan tietynlaisia, kuten tropiikin lajit.
Esimerkiksi minun smaragdinat on helppoja pitää terraariossa kun multa voi olla oikeastaan vaikka vesimärkää, kunhan ilman kosteus on sopiva ja lämpö, koska asuvat kasveissa. Tietty kasvien pito tuo omat kriteerit maa-aineksen pidolle.
Ainiin se kuningatar:
http://www.ants-kalytta.de/shop.php/cid/1/European-species.html
Tuolta vain Formica fuscaa kehiin. ;)
Murkku80
05.02.2007, 17:32
Kattelin noita lajeja tossa ja alkoi kiinnostamaan tuo Camponotus barbaricus tai Messor barbarus(tosin vaatii aika lämpimät olot). Very easy to keep ja try climate. Oisko noista toinen hyvä aloitus laji??
Tulipa mieleen,että kun noi muurahaiset alkaa lisääntymään niin kehittyykö sotilaita ollenkaan kun niille ei käytännössä tarvetta ole??
Ja pesän aattelin kyhätä sitten siporexista(pystymalli oli mielessä). Minkä kokoisia ne käytävät ja kammiot pitää olla??Ja kuinka monta kammiota voin tehdä?? Entäs tuo rehutusalue....täytyykö sitä hoitaa jotenkin muuten kuin ruokaa antamalla??Esim. putsata jätteet tms.??
Kyllä pesue tuottaa sotilaita suhteessa muuhun porukkaan (Olettaen, että lajissa on sotilaita) oli tarvetta tai ei. Eihän ne tarpeitaan voi ennalta ennustaa. :)
Camponotuksia en suosittele ensimmäisiksi lajeiksi, koska ovat todella hitaita kehittymään.
Messori nyt vois olla ihan ok laji, mutta ehkä silti aluksi ottaisin niitä mustamurkkuja.
Murkku80
05.02.2007, 21:34
ok selvä! Kiitos vastauksista! Huomenna haen raaka-aineet ja väsään pesän siporexista. Lajiksi vois siis harkita Lasius nigeriä,Messor barbarusia tai Formica fuscaa. Onko noilla murkuilla eroa pesän vaatimuksilla. Siis lähinnä kammioiden koon ja käytävien suhteen??
Onhan noissa eroja, mutta en itse niitä muista/tiedä kaikkien lajien erityistarpeita. Onhan aiemmissa keskusteluissa noita tietoja ollut. Alkuun kyllä pidättäisin henkeä ja pitäisin koeputkessa muurahaisia. Koeputkessa ne sulle kuitenkin tuleekin.