PDA

Näytä koko versio : Alun epäselvyyksiä

Hnrq
22.01.2007, 15:45
Terve

Idea muurahaisista ja niistä harrastuksena on jo pitkään ollut mielessä, ja nyt sitten päätin ainakin rekkautua tänne saadakseni muutamista asioista selvää.

Eli,
Onko nyt kuinkakin huono ajankohta elukoiden tilaamiselle esim. sieltä Saksasta?
Mikä olisi paras ja helpoin vaihtoehto aloittejijalle, jos ei halua itse rakennushommia aloittaa?
Entäpä merkki ja malli, jos kerran useimmat täälläkin aloittejijoille suositellut lajit vaativat sen talvilevon, niin mikä olisi paras ensimmäinen laji joka ei vaatisi, vai kannattaako suoraan vain tyytyä mauriaisiin?

Kuinka pesän kosteuttaminen ja ilmanvaihto hoidetaan noissa antstoresta tilattavissa pystypesä malleissa?
esim tässä
http://www.antstore.net/shop/images/product_images/thumbnail_images/361_0.jpg

Kiitoksia etukäteen.

Shadown
22.01.2007, 15:56
Itse ottaisin nykytietämyksen valossa mustamuurahaisia ensimmäiseksi lajiksi. Jotkut sanoo, että olisi liian pelokas laji, mutta ensinalkuun ehkä muurahaisen pidossa ei ole tärkeintä luonne, vaan edistys ylipäätään?
Mustamuurahaiset (Formica fusca) on kohtuu iso laji kuitenkin ja todella nopea kasvattamaan pesuettaan. Laji ei myöskään ole niin tiukka leponsa suhteen. Mauriaiset tuntuvat aika aikaseen hiipuvan syksystä. Mustamuurahaset (Ainakin minulla) menivät lepoon vasta väkisin laittamalla kylmään. Mauriaiset taas aloittivat hiipumisen elo-syyskuussa ihan itsekseenkin.

Mustamuurahaisia saa hyvin Saksasta nytkin (Tosin levossa olisi hyvä pitää vielä ainakin kuukausi), koska kylmästähän ne ei järin välitä (Kuten tropiikin lajit). Antstore on nihkeä lähettämään eksoottisia lajeja, toisin kuin Gerhard Kalytta. Tosin pakkauksessakin on suuri ero ja jokseenkin ymmärrän Sebestianin (Antstoren pitäjän) uhkakuvat kylmästä ja sen aiheuttamista kuolemista (Jätkä ei ihan oikeasti tajua, että kun pakkaa hyvin, niin uhkia ei ole).

Kuvassa esiintyvässä pesässä kosteus lasketaan sellasta putkea pitkin pohjalle, josta se imeytyy/nousee ylöspäin.

Antti
04.02.2007, 19:01
Joo, kivaa, että saatiin joku uus, itsekkin palailin foorumeille.
Mä ainaskin aloitin ''urani'' viime keväänä Myrmica Rubra lajilla, Myrmica Rubra siis tälläinen punertava lajike, täydentäkää.