Näytä koko versio : Atta sexdens
25.10.2006
Tuli sitten tilattu Atta sexdens Kalyttalta. Jäämme odottelemaan miten lähetys onnistuu moisella lajilla ja jatkamme päiväkirjaa kunnes paketti on perillä.
Onko kellään ideoita pesueen asuttamisessa? Itse ajattelin aluksi laittaa saarelle akvaarioon tms.
Itselläni oli hiekasta tehty saariviritelmä, enkä voi ainakaan omasta kokemuksestani suositella.. Muurahaisia nimittäin hukkui ja karkaili jonkin verran. En tiedä minkälaisia kokemuksia muilla on näistä saarista:confused: , voihan siitä tulla hyväkin jos toteutus on onnistunut.
Mahtavaa!! Toivottavasti tulevat perille ehjinä. :)
Lajista tietämättömille voin sen verran kertoa, että kyseessä on Etelä-Amerikasta peräisin oleva lehdenleikkaaja, jonka kuningatar on 30 mm ja suurimmat työntekijät 18 mm.
Pesän rakentamisen suhteen kannattaa lukea huolellisesti kaikki Antstoren foorumin aiheet ja ottaa yhteyttä kokeneisiin kasvattajiin. Lajihan ei ole helpoimmasta päästä kasvattaa, eikä kokeneidenkaan kasvattajien yhteiskunnat ole aina selvinneet.
Tässä kuva lajin kuningattaresta. :)
http://www.ants-kalytta.com/images/products/2-atse0001-1.jpg
Jeps, tuosta hiakkasaaresta sen verta, että hiakkaahan tuota ei voi laittaa, vaan multaan. Kun elävät mullassa maan alla.
Niin juu, sanoinpahan vain että minulla oli hiekkasaari.
Ilmeisesti kohtuu hyvin pitäs pelata toi jos laittaa vaikka läpinäkyvään pakasterasiaan (Suljettuun sellaiseen) ja siihen reikä kylkeen, josta ne vilistää.
Näin kosteus pysyy korkeana. Sitten vain lehtiä siihen lähelle askia.
Tuosta terraarion/terraarioiden täyttämisestä sen verran, että muistelisin lukeneeni jostakin, että pelkkä savikerros pohjalla riittäisi(on myös helppo pitää kosteana). Muurahaiset sitten vain täyttävät terraariot sienimassalla...eli ei niin kuin Korkeasaaressa oli tehty. Mutta älä luota näihin aisteihin vaan selvitä itse vaikka turhahan siitä on huomauttaa. Mä tulen sitten joskus tarkastamaan ton farmin :)
Noh mä luulen, että sellanen hiakka/multa seos on helpoin ylläpidettävä, jota taitaa aika moni käyttääkkin. Toi korkeasaaren idea lähti siitä, että ensin asutan nuo yhteen akvaarioon, jonne tuollanen korkeasaaren idea voisi olla järkevintä tehdä.
Jälkeenpäin toki otan kaksi terraariota käyttöön, joissa toisessa on tuota multaa ja pesä sielä alla ja sitten putki toiseen terraarioon, jossa on lehdet.
Ajattelin vain sitä, että JOS tuota multaa yms. ei paljoa tarvitse (niin kuin olen jostain kuullut), niin muurahaisten pesää olisi helpompi tarkastella kun siellä olisi lähinnä vain sitä sienimassaa, eikä multaa häiritsemässä niin kuin Korkeasaaressa. Mutta kuten tuossa puhuttiinkin niin kannattaa varmasti seurata kokeneempien harrastajien malleja tässä vaiheessa.
2.11.2006
Muurahaiset saapuivat.
Muurahaiset olivat pakattuna isoon tyroxi-laatikkoon, jonka sisällä oli toinen tyroxi-laatikko ja lämpöpussi. Toisessa tyroxi-laatikossa oli sitten muovinen purkki, jossa reikiä kannessa.
En ole vielä purkkia avannut, enkä avaakkaan ennen terraarion rakentamista. Antstoren tilaukseni ei ole vielä saapunut, joten jää nähtäväksi koska itse terraario pääsee rakenteille.
Kuvia askeista jne. laitan tossa myöhemmin.
Oli siitä muovipurkista jäänyt ulos kolme työläistä.
Tässä kuvia yhdestä niistä:
http://www.muurahaiset.net/gallery/files/1/atta.JPG
http://www.muurahaiset.net/gallery/files/1/atta2.JPG
http://www.muurahaiset.net/gallery/files/1/atta3.JPG
Myöhemmin tosin löysin neljännenkin noitakin pienemmän kuolleena.
Hain lähikaupasta kekkilää mullaksi, kun tuo AntStoren paketti kai tulee vasta ensiviikolla perille.
Tein kuopan multaan ja ravistelin purkin sisällön siihen. Ensin näytti pahalta kun muurahaiset säntäili aivan sekona minne sattu. Vähän ajan päästä ne alkoivat jonossa kiipeilemään lasia pitkin ylös, kunnes putosivat ja aloittivat hiaman kauempaa uudestaan kiipeilyn. Ideana varmana oli hakea apajia lehden leikkaamista varten tai jotain.
Hetki tuota jonoilua jatkoi, kunnes hiljalleen ne keksi "Meillähän on tossa pesä. Aletaan kasaan nämä homeet sinne". Hometta ja toukkia roisku meinaan pitkin multaa siinä hässäkässä, joita työläiset keksi alkaa kantamaan kuoppaan. Samalla näki sitä leikkaamista ihteään. Isommat työläiset meinaan leikkasi hometta sopiviksi paloiksi kannettavaksi. Erikoisinta tuossa oli se, että jos pala jäi pieneksi, niin ne rohmus lisää. Eli isoin mahdollinen hyöty kantamisesta haluttiin ottaa.
Otan kuvia huomenna päivänvalossa.
Äsken huomasin yhden ison työläisen leikkaavan talouspaperiakin. Sitä palaa se sitten kanniskeli ympäriinsä. En sitten jäänyt katsomaan mihin se sen loppujen lopuksi kantoi.
3.11.2006
Yön jälkeen oli tytöt aika hiljasia. Oliko syynä yö vai sitten viileys? Ei tietoa. Lisäsin kuitenkin spottivalon terraarion sisään ja lämpö nousikin heti alun 20.jotain tuonne liki 23 asteeseen ja varmaan nousee lisää ajan kanssa. Joka tapauksessa vilskettä alkoi olemaan. Tosin alko sitä olemaan ilman lamppuakin.
Kaivoin paperikasaa, jonka jätin pesäkuopan päälle ja sieltähän sitä työläistä iski kimppuun heti. Joukossa oli myöskin kuningatar, niin se joka vielä eilen oli kuin kuollut. Nyt se tuntui olevan hyvinkin pirteä.
Voitko ottaa kuvia formikaariostasi? ;)
Tossa vähän raotusta leikkaajista:
http://www.muurahaiset.net/gallery/browseimages.php?c=19
Nuo on nyt tässä illalla intoutuneet leikkaamaan jo. Tosin tuota talouspaperia, eikä ruusunlehtiä.
Yhden palan sentään yksi työläinen leikkas ruusunlehteä, mutta kantoi palan jonnekkin muiden lehtien sekaan. :D
5.11.2006
Eilinen (4.11.2006) oli aika murheellinen päivä. Varmaan työläisten määrä tippunut puoleen alkuperäisestä, sekä alkuperäinen pesäsysteemi osottautui huonoksi. Nuo todellakin vaatii itse pesälle aivan oman suljetun rasian. Se oli ilmeisesti syynä leikkaamaattomuuteen, sekä muutenkin pienimpien työläisten leviämiseen koko terraarioon. Nyt kiskoin kuningattaren ja joukon työläisiä jäätelöaskiin ja kelmu päälle. Homeet tietty pohjalle.
Ainakin alustavasti homma tuntuisi pelaavan. Työläiset alkoivat työstään hometta.
Toivottavasti kaikki sujuu hyvin tästä eteenpäin. Onneksi yhteiskunta on sen kokoinen, että saattaa hyvinkin selvitä tuosta. Mistäpä tuonkaan olisi voinut arvata. Muurahaisilla kun on tapana sopeutua vaikka minkälaisiin ympäristöihin. Luitko mitään ohjeita tai muiden kokemuksia terraarion rakentamisesta tai kasvattamisesta yleensä?
11.11.2006
Teen tilanteesta yhteenvedon koko viikolta:
Edesmenneen viikon viikonloppu oli katastrofi, sekä pari ensimmäistä päivää tästäkin viikosta. Antstoren lähettämä paketti, joka sisälsi lämmitintä sekä mittarit jäi jumiin ja DHL tuntu tekevän kaikkensa hidastaakseen toimitusta.
Tästä seurasi massiivinen tuho, joka pysähtyi tasan siihen, kun paketti vihdoinkin tuli perille ja sain terraarion kuntoon.
Kymmenistä työläisistä jäi henkiin noin 5-10 ja sienestä en ole tarkkaan tietoinen, että onko sitä hengissä enää ollenkaan.
Kuitenkin nyt viimeiset pari vuorokautta ovat menneet hyvin. Kuolemia ei ole esiintynyt ja hengissä olevat työläiset ovat työstäneet mullan alle onkaloa ja ostamastani miniruususta otetun lehdenkin ne leikkasivat ja veivät pienen palan pesäänsä.
Joka tapauksessa ilmoitin Gerhard Kalyttalle tilanteestani ja se lähetti perjantaina minulle uusia työläisiä yhdessä sienipalan kanssa. Lähetys ei ole luonnollisesti vielä tullut, mutta Gerhardi neuvoi syöttämään sokerivettä sen aikaa, kunnes paketti on perillä.
Näin tein ja teinkin koeputkesta syöttölaitteen, jossa on fariinisokeria ja se välittyy pumpulin läpi, kuten koeputkipesässä kosteutus.
Muurahaiset tuntuvat nyt hyvin elinvoimaiselta ja odotukset ovatkin jo korkealla. Epäilen myöskin sientäkin olevan jäljellä. Ainakin vähän siihen viittaisi tuo lehden leikkaaminen ja pesään kantaminen viime yönä.
Kunhan Gerhardin lähetys tulee perille, niin sen jälkeen on ainakin varmaa, että sientä on.
Muutama kuva lisätty galleriaan:
http://www.muurahaiset.net/gallery/browseimages.php?c=19
12.11.2006
Katselin nyt terraarion takaa lasin läpi tuota luolaa ja tulin siihen tulokseen, ettei sientä ole enää elossa. Eli nuo ovat vähintään keskiviikosta lähtien eläneet sokeriveden voimin.
Pesän rakennus on kuitenkin jatkunut ja ison suuaukon edustalle on muodostunut reikäsen juuston omainen kyhelmä mullasta, josta useita pieniä suuaukkoja on mullan pinnassa.
Tiedä sitten onko ajatuksena vuorata nuo seinät lehtien murskalla ja istuttaa sientä pintaan.
Sienen istuttaminen nyt ei taida onnistua kuitenkaan ennen Gerhardin uutta lähetystä, joka toivottavasti saapuu jo huomenna maanantaina.
14.11.2006
Gerhardin sienilähetys saapui muutaman työläisen kera. Mukana siis oli aika kökkö sientä ja joku 10-20 pienempää työläistä. Ihmeellistä kyllä, mutta mitään sotaa ei uusien tulokkaiden ja vanhojen olemassaolevien kanssa syntynyt. Gerhardi tosin kirjoitteli, että jos mukana tulee majoreita, niin ne olisi hyvä tappaa. Tiedä sitten syytä. Kenties ne olisivat agressiivisia tai sitten kyseessä on puhdas ravinnon riittämättömyys.
Kaadoin kaiken sienen suoraan pesän suuaukosta sisään kuningattaren niskaan. Hetken aikaa murkut ihmetteli uutta tilannetta ja sitten ne alkoivat jostain syystä kantamaan sientä ulos pesästään. Toisaalta sientä on varmaan aivan liikaa noille, joten varaa on jopa tuhotakkin sientä. Kuningatar myöskin nousi pesästä ulos ja alkoi syömään suoraan itse sientä. Myöhemmin se tosin paineli takaisin pesään.
14.11.2006jos mukana tulee majoreita, niin ne olisi hyvä tappaa.
Major ?? :confused:
Majori on iso työläinen, muttei kuitenkaan sotilas. Esimerkiksi hevosmuurahaisilla on minoreita (perustyöläisiä) sekä majoreita (Huomattavasti isompia työläisiä).
Majorit tekee kaikki raskaat työt sekä sotilaiden puuttuessa ovat eturintamalla sodissa.
Tosin atoilla on myöskin erikseen sotilaskastikin.
kiitoksia vastauksesta :D
20.11.2006
Koska terraario on väliaikaisesti tuolien pällä kunnes saan sen lattiatelineen, niin siirtelin terraariota niin, että pääsin katsomaan myöskin pohjaan. Suureksi yllätyksekseni muurahaiset olivat kaivaneet hyvin pitkälle terraarion ulkoreunasta tunnelia ja sieltähän näkyi kaksi kohtaa jossa oli sientä isompina alueina. Näin ollen huoleni oli turhaa.
Muurahaiset ovat ilmeisesti olemassa olevaa sientä vaalineet tuolla mullan alla ja pesueen pienuuden takia uutta kasvualustaa ei tarvita ja siksi ne eivät ole leikanneet lisää lehtiä.
27.11.06
Teline on saapunut ja pystyn nyt aika vaivattomasti katselemaan terraarion pohjaan. Olen nyt tarkkaillut tiheään attojen toimintaa ja ne ovatkin aivan älyttömästi kaivanut luolaansa.
Se mitä itse luolaan näkyy, on aika vähäistä. Mutta multaa on parina viimeisenä yönä raahattu isoja määriä ulos.
Pistin jonkinverran multaa lisää itse luolan päälle, jonka seurauksena atat alkoivatkin hivenen nostamaan luolan korkeutta. Nyt näkyy jo kohtalaisen hyvin luolaan jos tuikkii valolla pohjan kautta.
Lehtiäkin he ovat vähän kuljetelleet pesään. Sain myöskin Gerhardilta paljon uutta ja ennenkaikkea mielenkiintoista tietoa. Hän meinaan väitti, että atat kykenee luomaan juuri munituista munista uuden sieniviljelmän, jos vanha on kuollut. Tästä tuli sitten ajatus, että munien "ruskuainen" on ihan silkkaa sientä. Kuningatarhan söi Gerhardin uudesta satsista ahmimalla sientä, jolloin varmaan on mitä munia.
Uusia kuolemia ei ilmeisesti myöskään ole pahemmin tullut. Ainakaan työläisiä ei ole kannettu ulos pesästään kuolleena.
Muutamia uusia kuvia:
http://www.muurahaiset.net/gallery/files/1/Suuaukko.JPG
Uudestaan muokattu suuaukko.
http://www.muurahaiset.net/gallery/files/1/Sient.JPG
Kasvualustan näköistä aluetta terraarion pohjasta kuvattuna ja kenties sientä.
http://www.muurahaiset.net/gallery/files/1/Kasvi.JPG
Humuksesta itänyt kasvi.
http://www.muurahaiset.net/gallery/files/1/majori.JPG
Majori
28.11.06
Gerhardin oppien mukaan annoin omenan palasia atoilleni. Siitä seurasi välitön hyökkäys palasten kimppuun ja palasia vietiin jonkun verran pesään. Gerhardin mukaan omenan palaset sopivat hyvin sienen kasvattamiseen ja varsinkin näin kriittisessä tilanteessa ne olisivat hyvää ravintoa. Ainakin atat itse totesi ne käytännöllisiksi.
11.12.2006
Elikkäs koko pesue on kuollut. Syy kaikkiin ongelmiin oli todennäköisesti joko muurahaisten mukana tullut infektio tai täältä minulta saatu infektio.
Vielä viime perjantaina kuningatar oli elossa ja liikkui ja puuhasteli pesän kanssa, mutta tänään aamusta koko viikonlopun paikallaan olon päätteeksi päätin kaivaa sen esille, jolloin näin todellisuuden. Se oli mätääntynyt sisältä päin. Syytä moiseen en tiedä, mutta täysin paskana se oli. Ainoastaan takapuoli löyty ehjänä jonka leikkasin auki ja totesin "Täähän on lähes tyhjää täynnä". Eli koko prosessi ei ole voinut tapahtua yhdessä vikonlopussa, vaan se kuningatar on kärsinyt jostain jo pidemmän aikaa, joka on vienyt ilmeisesti yksitellen kaikki työläisetkin.
Paska tuuri.
Harmi, että näin pääsi käymään.:(
Olihan tuo todella paska juttu, koska atat olisi ollut minun unelmien täyttymys.
Olen aloittanut tosin Gerhardin kanssa neuvottelut sen Acromyrmexien kanssa, joten pian saattas olla uusi lehdenleikkaaja kolona tulilla. Acromyrmexit tosin ei ole niin hieno laji, koska niillä ei ole sotilaita eikä varsinaisia majoreitakaan. Lehtiä ne tosin leikkaa siinä missä atatkin ja tekevät sieniviljelmiä.
Lajina sen pitäisi olla huomattavasti helpompi. Acromyrmexit eivät kaipaa edes multaa eikä muutakaan ympärilleen. Elävät vaikka tyhjässä muoviaskissa helposti sienipesineen.
Hyvä, ettet kuitenkaan ihan tyystin luovuttanut. Joskus pitää ottaa askel taaksepäin, että pääsee taas eteenpäin.;) Toivottavasti kaikki menee nappiin tällä kertaa!:)
Joo ei luovuteta hevillä. Olen aina halunnut pienestä pitäen seurata lehdenleikkaajien uurastusta ja tää homma viedään vaikka veren maku suussa loppuun. :D