Näytä koko versio : Onko talvilepo välttämätöntä?
Hei.
Olen uusi täällä foorumilla ja saatan kysellä tyhmiä.
Minulla on tämän kesän mauriaiskuningatar, joka ei muni. Olen myös tilannut Antstoresta viholaiskuningattaren + työläisiä.
Vaatiiko munimisen aloittaminen talvilepoa?
Onko talvilepo välttämätöntä mauriaisille ja viholaisille? Jos on, mikähän sen minimikesto olisi?
Onko kenelläkään kokemusta siitä, mitä talvilevon poisjättäminen aiheuttaa?
Tervetuloa! Munimisen aloittaminen ei vaadi talvilepoa, monet lajit tuottavat ensimmäiset työläiset samana kesänä. Luulenpa että mauriaiset ja viholaiset vaativat talvilevon, talvilevon poisjäänti saa yhdyskunnan passiiviseksi ja jälkeläisten tuotto loppuu. Talvilevon kesto riippunee lajista ja siitä kuinka pohjoisesta ne on hankittu. Minimikestoa näille lajeille en osaa sanoa, kokeneemmat kasvattajat saavat auttaa siinä.
Minulla oli aiemmin muutaman vuoden mustamuurahaisia, jotka olin hankkinut luonnosta, enkä järjestänyt niille talvilepoa. Muurahaiset keskittyivät pesässä seisoskeluun eikä jälkeläisten tuotto ollut riittävää korvaamaan kuolleita työläisiä. Jossakin vaiheessa nämä saivat päähänsä tehdä muutaman lentomurkunkin, vaikka yhdyskunnan koko oli pieni.
Kyllä tänä kesänä hankitut kuningattaret munivat minun käsittääksni kaikki (Ainakin mauriaiset ja viholaiset.).
Jos muninta ei ole käynnistynyt, niin olosuhteet ovat väärät.
Tervetuloa remmiin! Itselläni on myös viime kesänä napattu mauriaiskuningatar, joka on onneksi saanut yhdyskunnan käyntiin ja munii yhä. Oliko poimimasi kuningatar pudottanut siivet ja milaisessa tekopesässä sitä pidät?
Kiitos kaikille nopeista vastauksista.
Pitää näköjään tehdä tilaa kylmäkellariin talvehtimista varten.
Kuningatar on elellyt uistinlaatikossa, koska ajattelin sen suunnilleen vastaavan koeputkea. Olen juottanut sille sokerivettä ja tavallista vettä.
Se on aika valoisassa paikassa, olisiko se häirinnyt?
Toisaalta minulla oli yhtä valoisassa paikassa viholaiskuningatar geelissä, ja se muni hyvin (valitettavasti geeli homehtui, kun juuri pääsin hyvälle alulle):( .
Sori, unohtui vastaus siipikysymykseen. Näin häälennon aikana parittelun. Otin kuningattaren, kun se oli pudottanut siipensä.
Tervetulemast.
Kyllä se talvilepo on aika välttämätöntä, kaikille kotimaisille/suurimmalle osalle eurooppalaisia lajeja taitaa olla talvilepo pakollinen, sillä ilman sitä ne sitten "stressaantuvat", ja kuningatar saattaa hyvin lopettaa muninnan tai kuolla kokonaan.
Aloittelevia yhteiskuntia olisi hyvä pitää hämärässä niin munintakin voi sujua paremmin kun olosuhteet ovat kuningattarelle "turvallisemmat". itse olen totutellut isommat yhteiskuntani valoon vasta niiden koon kasvettua/yhteiskunnan vakiinnuttua olonsa :)
Kuningattaresi on varmaankin hedelmällinen jos sen parittelunkin sait todistettua, joten siitä ei ainakaan ole huolta.
Anteeksi tuplaviesti mutta selkeyden takia kirjoittelen tähän talvilevosta lisää.
Kaikki kotimaiset lajit alkavat jo nyt olemaan jo talvilevon puolella, laitan omat kotimaiset lajini varmaankin nyt lähiaikoina lepäämään ja myös ranskalaiset muurahaiseni :).
Riippuen tietenkin kuinka etelästä/pohjoisesta lajisi ovat, mutta veikkaisin että hyvin voisi talvilevon mitata sen suhteella että miten on ensimmäiset pakkaset tulleet. Ensimmäisten pakkasien aikaan levolle, ja sitten keväämmällä kun alkavat muutkin muurahaiset heräilemään niin herättää omansakin samalla :)
Itse hommasin tässä aika juuri kuningattaren (lasius niger) antstoresta. Aika epäotollinen aika kun pitäisi olla jo ihan kohta talvilevolla. Pitääkö talvilepoa jotenkin erityisemmin järjestellä vai riittääkö että laittaa muurahaiset koeputkessa joko vaikka lämmittämättömään varastoon tai jääkaappiin talveksi? Koeputkessa kuningatar ja 2 pientä ihan vasta kuorioutunutta työläistä. Ja tuli mieleen että kun solussa asuvana opiskelijana on vähän tila vähissä niin onnistuisikohan talvilepo vaikka ikkunoiden välissä? siis kun itsellä ainakin on kahdet ikkunalasit joiden väliin saa helposti tavaraa ja tuo tila pysyy aika viileänä ja hyvin koeputkikin sinne mahtuisi ja voisi seurata tilannetta. :)
Niinja semmoinen että jos näihin aikoihin laittaa talvilevolle niin koska on hyvä aika alkaa herättelemään. itse en oikein tiedä koska ne luonnossakaan oikein heräilevät
Ikkunanväli/jääkaappi ovat hyviä kunhan lämpötila pysyy tarpeeksi alhaisena :).. Itse uskoisin jääkaapin olevan kuitenkin parempi vaihtoehto kun siellä ei niin hirveästi niitä lämpötilanvaihtelujakaan ole ja ei se koeputken pitäisi paljoa tilaa viedä. Ikkunoidenvälissä voi olla ehkä jopa liiankin lämmin (en ole kokeillut mutta veikkaisin), eli se kannattaisi jotenkin sinun mitata ennenkuin sinne suunnittelisit laittoa.
Lajisi pitäisi hiljalleen näinä viikkoina laitella levolle, täältä foorumilta kyllä saat tietoa miten ihmiset herättelevät lajejaan :)). Kait se jossain maalis->huhtikuun tienoille menee :o
jääkaapissa ei ole muuta ongelmaa kuin se että se jaetaan useamman asukkaan kesken ja tekee asiasta vähän mutkikkaamman. Pitää varmaan kokeilla mittailla ton ikkunanvälin lämpötiloja. Milläs lämpötila-alueella mauriainen talvestaa, eli mitkä ovat ne minimi- ja maksimilämpötilat joiden välissä soisi lämmön olevan?
Niinja enemmän mie melkein huolestelin sitä että onkohan tuo ikkunanväli ainakin näin alkutalvesta vähän liian valoisa paikka. Ei meinaan kuningatar oikein tykkää valoisassa paikassa olla, iskee vähän stressi
Peität putken jollain lakanalla vaikka niin ei ole niin valoisaa. Lämpötilat pitäisi olla jotain +2 - +5 veikkaisin. Lähelle nollaa kuitenkin. :)
no huoh, olisihan tuo pitänyt tulla itselläkin mieleen. Tuolla alkoivat kököttämään heti melkoisen apaattisen oloisina, juuri mitään liikettä. Hyvä vain jos nyt saisi tämän horrostamisen toimimaan.
Joo ne muurahaiset voi olla kyllä ihan lämpiminäkin aikoina pitkiä aikoja liikkumattomina mutta kyllä ne sun lähtee siitä hiljalleen varmasti horrostamaan :). Muista kuitenkin pitää se koeputki kosteana!
Laitoin minun mauriaiskuningattareni pimeämpään ja pieneen tilaan ja se rupesi parin päivän päästä munimaan.
Kiitos kaikille:) .