PDA

Näytä koko versio : hiekan vaikutus muurahaisiin

ufomurkku
17.03.2010, 15:23
kysyisin että onko sillä väliä mitä hiekkaa areenalle laittaa?itselläni oli joskus hevosmuurahaisten kanssa käynnyt niin että ne oli jostain syystä kuollut ja kaikki kuolleet muurahaiset olivat hiekan peitossa josta päättelin että hiekka olisi aiheuttanut muurahaisten kuoleman.

Arkuu
17.03.2010, 15:34
kysyisin että onko sillä väliä mitä hiekkaa areenalle laittaa?itselläni oli joskus hevosmuurahaisten kanssa käynnyt niin että ne oli jostain syystä kuollut ja kaikki kuolleet muurahaiset olivat hiekan peitossa josta päättelin että hiekka olisi aiheuttanut muurahaisten kuoleman.

Olisikohan hiekan mukana siirtynyt punkkeja tai muita muurahaisten riesoja? Paras keino välttää harmit on keittää hiekka ennen kuin sitä pistää mihinkään; tietääpähän ainakin että kaikki ötökät ja mönniäiset kuolevat. Toisaalta eihän se hiekka ole mikään välttämättömyys.

Tietenkin hiekassa on voinut olla esim. jotain haitallista kemikaalia (öljyä yms.), tai sitten muurahaiset ovat haudanneet kuolleet muurahaiset... ei sitä voi tietää. ;)

ufomurkku
17.03.2010, 16:20
no joka tapauksessa muurahaiset kuolivat tähän hiekkaan kolmessa päivässä ja niitä oli 23 kpl.minä luulen taas että pöly olisi tappanut ne koska hiekka pöllyää aika paljon ja muurahaiset olivat juuri sen pölyn peitossa.

tito60
17.03.2010, 19:38
Vaikuttaa tuollainen nopea joukkokuolema siltä että jotain todella haitallista kemikaalia murkut ovat saaneet. Vaikea sanoa kun hiekkaa ei ole tutkittu. Ei hiekkapöly sinänsä aiheuta tällaista.

ufomurkku
17.03.2010, 19:55
no minäpä kerron tarkasti mitä kävi:kun olin löytänyt nämä hevosmuurahaiset kannon sisältä otin koeputken ja laitoin ne sinne.sitten otin kaapista jonkun movisen laatikon ja laitoin sinne pihalta haettua hiekkaa.kun laitoin koeputken areenalle niin jotkin muurahaisista lähti tietenkin tutkimaan aluetta mutta vähän ajan kulutta olivat ne pölyssä ja olivat ihan sekaisin ja lopulta kuolivat.näin kävi kaikille muurahaisille paitsi kuningattarelle joka kuoli sitten muuten vaan.

Arkuu
17.03.2010, 21:13
Ei kai hiekassa mitään myrkyllistä luonnostaan ole, ja temmeltäväthän muurahaiset ulkona ties missä paikoissa. En valitettavasti näe sitä punaista lankaa tuossa hiekkateoriassasi, joka selittäisi sen miksi ne kuolivat... Vaikea uskoa että pöly tappaisi 23 hevosmuurahaista. :eek:

ufomurkku
17.03.2010, 21:43
sitä minä olen itsekkin ihmetellyt:eek:.näyttää lopulta kuitenkin siltä ettei hiekka itsessään tappanut niitä vaan jokin muu asia mikä lie olikin.

Arkuu
17.03.2010, 23:32
sitä minä olen itsekkin ihmetellyt:eek:.näyttää lopulta kuitenkin siltä ettei hiekka itsessään tappanut niitä vaan jokin muu asia mikä lie olikin.

Niin, vaikea sanoa jälkeen päin; kaikki on vain arvailua. Harmillista että näin on päässyt käymään.

EeJoKi
17.03.2010, 23:45
Niin, vaikea sanoa jälkeen päin; kaikki on vain arvailua. Harmillista että näin on päässyt käymään.
Oliko hiekkaa yhtään kostutettu? Mielestäni ainakaan suomalaislajit eivät pidä kovin kuivasta elinympäristöstä, kun talvilepokin vaatii kosteutta. Tämäkin oli vain tämmönen arvaus...

ufomurkku
18.03.2010, 08:38
Oliko hiekkaa yhtään kostutettu? Mielestäni ainakaan suomalaislajit eivät pidä kovin kuivasta elinympäristöstä, kun talvilepokin vaatii kosteutta. Tämäkin oli vain tämmönen arvaus...

voihan se olla näin koska hiekka oli kuivaa jonka takia se varmaan pöllysikin niin paljon.

tito60
18.03.2010, 12:58
Niin, kuivassa hiekassa muurahaiset ei menesty joten yksi syy voi olla siinä. Osan ainakin pesätilasta pitää olla kosteaa. Viime vuonna mauriaisia kuoli yhdessä pesässä samalla tapaa äkkiä kymmeniä, hiekka kun pääsi kuivumaan liikaa. Kosteutta saatuaan pesä kehittyi jälleen hyvin.

ufomurkku
18.03.2010, 16:27
no ainakin on tiedossa syy ja se miten asia hoidetaan joten asia on sitä myöten selvä.

Muurahaismyrsky99
30.05.2010, 01:37
Kaipase sitten johtuu pölystä mutta miten se voi tappaa niin paljon hevosmuurahaisia:eek::confused: no harmillista että näin tapahtui:(

Muurahaismyrsky99
30.05.2010, 01:39
Kaipase sitten johtuu pölystä mutta miten se voi tappaa niin paljon hevosmuurahaisia:eek::confused: no harmillista että näin tapahtui:(

Otan osaa:o:o:(:(:(:(:(

Lasius
30.05.2010, 11:07

Miksi vastasit omaan viestiisi?

PS917
30.05.2010, 17:19

Olisitko kiltti ja et raiskaisi hymiöitä? Rumentavat maisemaa, oikeasti.

Son, im dissapoint