PDA

Näytä koko versio : Muurahaisten kasvatuksen aloittaminen

Alkio
10.05.2006, 23:05
Olen aina haaveillut että voisin kasvattaa muurahaisia ja näin tutustua niihin paremminkin kun on monesti tullut vietettyä tuntia katsellessa vain niiden touhuamista ja pyörimistä. Nyt kun olen täällä lueskellut ja katsellut niin olen huomannut tuon olevan ilmeisesti hyvinkin mahdollista :). Ainakin kovalla paneutumisella ja asiantuntemuksella. (yritystä varmasti löytyy ja tietoa karttuu aina lisää)

Olen katsellut noita joitain nasa:n suunnitelemia antworks "akvaarioita" mitkä on täytetty sillä jollain ihmeellisellä geelillä jota muurahaiset sitten pystyvät syömään ja siellä tunneleita kaivelemaan. Niin kysymys olisi kuitenkin että onko noissa mitään järkeä ja mitä suosittelisitte aloittelevalle persoonalle?

(tietoa tuosta antwork:sta http://www.pulju.net/shop/product_details.php?p=135)

Vinkkejä hyviin kirjoihin jotka soveltuvat aloittelevalle "tutkijalle" :)

edit: Ainiin meinasi jo unohtua että tietenkin olisi kiva kuulla mahdollisia vinkkejä minkä lajin kuningatarta kannattaisi lähteä etsimään ja mistä ja että soveltuisi hyvin näin aloittelijalle?

Camponotus
11.05.2006, 14:20
Tervetuloa alkio :)
en suosittele tuota nasan höskää, se ei toimi loppupeleissä ollenkaan.
Mutta, mitä suosittelen on koeputki nuorelle kuningattarellesi, minkä sitten hankitkaan ;)
Lajista, kyllä se paras aloituslaji on mauriainen, " sokerimuurahainen", Lasius niger.

Eskous
11.05.2006, 16:27
Tervetuloa Alkio uutena mukaan!

Joo Antworks on kyllä komea, mutta ei se minustakaan ole ihan oikea tapa pitää muurahaisia. Se on vähän huono lähtökohta että se toimii(?) alussa "huoltovapaasti". Kyllä se idea muurahaistenkin pitämisessä on nähdä jonkin verran vaivaa lemmikkiensä eteen. Ei sitä vaivaa tosin paljon ole, kun jostain helppohoitoisesta lajista on kyse. (Eli vähän enemmän kuin huonekasvin hoidossa.)

Aiotko ostaa kuningattaren tai yhteiskunnan vai etsiä luonnosta?

Alkio
11.05.2006, 16:58
Kiitos eskous :)

Juu no siis ei se ole että haluaisin mennä sieltä missä aita on matalin vaan olisi mukava saada juuri niitä vinkkejä että mitä sitä pitäisi hankkia että pääsisi alkuun mahd. pian. :)

No täällä lapissa on kyllä todella paljon luontoa mistä etsiä joten se olisi lähtökohtaisesti tarkoituksena että yrittäisin (ja löytäisin) kuningattaren ihan luonnosta, tosin jos on niin erittäin huono tuuri etten satu löytämään niin kait se pitää silloin ostaa mutta ensiksi se etsiminen kuitenkin. En tiennytkään että niitä voi jopa ostaa, mistä jos satut muistamaan? :)
(Tosin tietenkin on että jaksanko odottaa niin kauaa että niitä luonnosta onnistuisi löytämään)

Shadown
11.05.2006, 23:32
Suosittelen www.antshop.net. Itse tilasin mauriais yhdyskunnan sieltä. Tuli kolmessa päivässä. Hintaa tuli posteineen vähän reilu 10eur. Tosin hintahan koostuu lajista. Mutta mauriainen on varmana hyvä vaihtoehto aloittaa. Oman yhdyskunnan kasvatuksessa tosin on ollut paljon ongelmia ja se on oikeastaan jo kuollut. Enää jäljellä 3 muurahaista ja kuningatar. Ongelmaksi osoittautu muninta, jota toi kuningatar ei sitten millään ole aloitanut tossa "lopullisessa" pesässään.

Polyergus
12.05.2006, 11:51
Vaativatko luottokorttia vai onko muita maksumahdollisuuksia?

Ai nii, tervetuloa, mr. Embryo!

Shadown
12.05.2006, 12:23
Siellä on Paypali, jonka kautta pystyy esim. Visa Elektronilla maksamaan.

Camponotus
12.05.2006, 13:38
Jos lapissa asustelet niin löydät ainakin helposti Camponotus herculeanus hevosmuurahaisia ;) Niitähän pitäisi olla sielläpäin melko lailla ?

Alkio
12.05.2006, 16:04
Kiitos polyergus :)

Juu kyllä niitä silloin tällöin onnistuu löytämään :).. Mietin vain (vaikka ei vielä ajankohtaista ole kun luntakin vähän maassa) että miten se pyydystys käytännössä onnistuisi parhaiten? Kannattaisiko etsiä mahd. monta pesäpaikkaa ja sitten kuningattarien lentoonlähdön aikaan yrittäisin pesän läheltä napata yhden talteen?

Ja tietenkin olisi kiva kuulla että olisiko parasta rakennella semmoinen pesä itse, vai kannattaisiko tilata jonkinlainen pesä?
Katselin tuolta antstoresta jo täällä nähtyä kipsipesän tapaista http://www.antstore.net/shop/product_info.php?products_id=769&cPath=39_77
Kun tuntuu ettei jaksaisi odotella.. :D

Shadown
12.05.2006, 17:57
Mielestäni tuo kipsipesä ei ole ehkä parhain mahdollinen juttu. Kosteuden pito siinä oikeana on aika työlästä. Ehkä se oli minun epäonnistumisen syy tai jotain kun kuningatar ei muni. Itse nytten duunasin uuden pesueen niin, että hankin sellasen ison jäätelöaskin ja pistin koeputken murkkuineen sinne pohjalle ja silikoni tipalla liimasin putken pohjaan kiini, ettei pääse heilumaan.

Uskon, että tuo siporex on pesänä miljoona kertaa parempi kuin kipsi.

Alkio
12.05.2006, 18:18
Hmm ok, joten taidan sitten itse yrittää rakennella siporex pesän :), pitää vain materiaalit hommata ja alkaa työhön!.
Itsekkin katselin tuossa kipsipesässä juuri sitä että miten sen kosteuden kanssa, tahtooko olla liian kuivaa tms.

Näin pienestä kylästä kuten missä nyt asustelen saattaa olla vaikea löytää kaikenlaista tarvittavaa mutta kyllä paikallisista rautakaupoista luulis löytävän jotain..

Elääkö Lasius niger ihan hyvin siporex-pesässä? Ja vaatiiko laji jtn erikoisjuttuja? :)

Shadown
12.05.2006, 21:32
Laji ei vaadi mitään erityistä ja elää siporexissa.

Alkio
12.05.2006, 21:44
Ja lajille kelpaa ruuaksi toukat yms ja sitten ainakin ilmeisesti tuo "dietti"ruoka mistä on topic ja sitten tietenkin fariinisokeri?

Kiitoksia paljon auttamisesta ja neuvomisesta :)

Alkio
13.05.2006, 12:25
Anteeksituplaviesti:

Nyt on kaikki tarvikkeet hommattu, levy siporexia, lasileikkuri, talttoja sitten jotain ihmeellistä liimaa (ei haitallista, vastaa oikeastaan silikoonia), eripaksuista läpinäkyvää letkua, nyt pitää vain aloittaa projekti :)

Shadown
13.05.2006, 13:30
Siitä sitten. Pitäs itsekki tuo siporex pesä joskus. Mutta taidan tyytyä tohon koeputkipesään viellä. Eipä ainakaan häiriinny pesueen arki.

Alkio
13.05.2006, 13:43
Nyt on jo pesä kaiverrettu ja lasikin leikattu. Nyt vain liimaamaan ja tiivistämään :)

Alkio
13.05.2006, 14:05
Lasiliimattu ja pesä tiivistetty :). Kosteustesti olisi tarkoitus tehdä vielä tänään ja toivoa parasta.

edit: Kosteustesti aloitettu, tuloksia toivottavasti pian

Alkio
14.05.2006, 00:48
Kosteuden kanssa oli pieniä ongelmia mutta ajan kanssa se kosteus levisi suht.kivasti pesän viimeisinpiin kammioihin, nyt on kiinnitetty myös "ruoka-areena" :).

Ainoa mikä nyt puuttuu on yhdyskunta jonka saisin asutettua tuohon pesään :)

Shadown
14.05.2006, 01:01
Tarkoitatko, että pesä on nyt kokonaan märkä sanoessasi "viimeisiin kammioihin"?
Se ei ole meinaan tarkoitus.

Alkio
14.05.2006, 01:24
Ei, ei tietenkään! ehkä jokun 2/5 tai 3/8 pesästä on kosteana, kuitenkin hieman alle puolet. :)
Toi materiaali ei imenytkään sitä vettä niin leveälle alueelle kuin luulin :P

Viimeisillä kammioilla tarkoitin siis kaikkeista perällä olevia kammitoita, muut ovat kyllä kuivia.

Shadown
14.05.2006, 13:10
Ok, asia selvä. Tuli vain äkkisiltään "vähän" toisenlainen kuva tilanteesta.

Eskous
15.05.2006, 23:15
Alkio, sinullahan saattaisi kyllä olla varsin hyvä tilaisuus kaapata luonnosta pieni muurahaisyhteiskunta kokonaisuudessaan, kun kevät on siellä pohjoisessa vasta aluillaan eivätkä muurahaistyöläiset ole vielä levinneet pitkin mantuja.

Koko yhteiskuntaa metsästettäessäsi saattaisit löytää siloviholaisyhteiskunnan pesän (mm. puutarhojen lehtitunkioissa, en tosin tiedä kuinka pohjoiseen saakka), tai keltiäisten (kupolimaisissa sammalmättäissä kallioilla). Hyvällä tuurilla saattaisit löytää vaikkapa yhteiskuntaa aloittelevan yksinäisen hevosmuuraiskuningattaren kantojen kaarnoja auki repimällä. Jos taas katkaiset (veden pinnan alapuolelta) ohuehkon lahopuupötkylän suolla, siinä yläosassa voi hyvinkin olla vaikkapa mauriaisyhteiskunta. Saatuasi vihiä siitä että olet kaapannut pesän, kannat sen sisältävän materiaalin kokonaisuudessaan kotiin ja hajotat varovasti pieniksi paloiksi, niin että saat mättäästä tai lahopuupalikasta joka ainoan muurahaisen talteen. Kuningatar on yleensä helppo tunnistaa, ja siis oikein kerätyssä pesässä se on tietysti aina mukana.

Kovin paljonhan tuollaista ei pitäisi tehdä, mutta sinullahan on erityisen hyvä syy saada asukkaita valmiiseen pesääsi.

Alkio
16.05.2006, 14:48
Kiitos erinomaisista vinkeistä :), taidankin painua niitä etsiskelemään, tosin vain että en ole vielä nähnyt yhtään ainoaa muurahaista hereillä.. Kaveri tosin kertoi juuri että ovat ne jo jossain hereillä joten yritän etsiä :)

Shadown
16.05.2006, 15:05
Ideahan tossa just on, että ne ei olisi hereillä, vaan viellä talvehtimassa yhdessä läjässä. Siksi lämpöisinä aikoina vaikea alkaa koko yhdyskuntaa ottaa kiini, koska työläiset on jo maailmalla ruokaa keräämässä.

Alkio
16.05.2006, 16:19
Aijuuh, niinpä tietenki :). Noh jos tänään ehtisi käydä etsimässä kun ei camponotus ole mitään vastaillut... :)

Alkio
16.05.2006, 19:35
Noh kävin tuolla metsässä mutta en onnistunut löytämään vielä muurahaisia niin kärsimättömänä tilasin sitten saksasta pienen lasius niger yhdyskunnan :).. Nyt vain odottelemaan niiden saapumista. Kauan muilla on menny saksasta tilattujen saapumiseen?

edit: kuitenkin jos satun löytämään niin mikä estää etten pitäisi kahta yhtäaikaa :)

Shadown
16.05.2006, 20:19
Kuten jo itse kirjoittelin, niin minulla meni kolme vuorokautta samaisen yhdyskunnan saapumiseen.

Alkio
18.05.2006, 22:50
noin 20h sitten on lähteny mun lähetys joten saa nähdä että ehtiikö huomiseksi, en usko mutta silti toivon :)

Shadown
19.05.2006, 00:38
Olen 99% varma että ehtii.

Minulla tilaus lähti iltapäivästä ja silti tipahti aamuseltaan luukusta.

Alkio
19.05.2006, 22:06
Mahtavaa nyt on muurahaiset saapuneet! :D, aloitanpa oman topicin omalle päiväkirjalle.

Vippe
15.06.2006, 18:49
mikä olisi kaikista paras laji alotta ja mikä olisi paras aloitus pesä ???

Werty
15.06.2006, 21:30
Mauriainen (Lasius niger) on hyvä laji aloittelijalle. Pesäksi mauriaisella kelpaa lähes mikä tahansa keinotekoinen pesä(koeputki, siporex, kipsi, akvaario, terraario), joten sen valinta on lähinnä makuasia. Ravinnoksi mauriaisella kelpaa sokerivesi ja pienet hyönteiset.

Vippe
16.06.2006, 10:08
OK

ViLLeZ
14.07.2006, 17:30
Terve vaan kaikki! ;D Minäkin olisin kiinnostunut murkuista :D Ja haluaisin oman yhdyskunnan... olen aatellut Mauriaisia kasvattaa, mutta tämä on mun eka kerta kun tekisin niille kunnon pesän... olen minä ennenkin niitä purkkiin kaapannut. (itse asiassa nytkin tuolla olisi asukkaita). 8) mutta olisi pari kyssää... ???

- ekana semmonen että voiko kuningatar hedelmöittyä siellä purkissa? :-\ (koska yksi kaappauksen kohteista on pudottanut siipensä, mutta ei silti osoita mitään kiinnostusta kaivautua sinne multaan ja aloittaa munintaa.. :( Ja olen aikommassa (tältä Foorumilta löydettyjen ohjeiden avulla) rakentaa kunnon Siporex pesän.. siis kannattaako minun laittaa nuo sinne pesään, sit kun saan sen valmiiksi, vai ostaa uusi kuningatar? :-\ (nuo ovat siis Mauriaisia tuola purnukassa..)

Shadown
14.07.2006, 17:40
Jos löytämäsi kuningatar tosissaan pudotti siipensä, niin todennäköisesti se on hedelmöitynyt. Selkeintä on laittaa se ensin alkuun koeputkeen asumaan (Ohjeet löytyy täältä foorumeilta.). Jos olet sattuman varaisesti työläisiä hankkinut sille, niin hävitä ne. Et tee niillä mitään. Luultavasti ne vain yrittää tappaa kuningatartasi.

ViLLeZ
14.07.2006, 18:08
mulla ei kyllä vielä ole koe-putkia. :-X pitää hankkia pikimmiten. kiitos neuvosta :D

ViLLeZ
14.07.2006, 18:15
VOI EI!!! kävin juuri etsimässä sitä kuningatarta se on kuollut... :'( tai se on mennyt johonkin työläisten kaivamaan koloseen. :'(
Nyt tapan ne työläiset >:( ja kaadan sen mullan pois jos se ei ole sielä niin pitää tilata... :'(

FinAnt
26.07.2006, 01:05
Kuten eräässä tunnistus topikissa mainitsin, ehkä hieman off topikkina, :-[ niin sain tänään kaapattua muutaman kuningattaren, ja työläisiä. Eikös asia ole siis näin, että heti huomenissa kannattaa hankkiutua noista työläisistä eroon? Kerta molemmat nappaamani kuningattaret ovat tiputtaneet siipensä, ja tuskin tuolla purkissa oleskelevat työläiset suvaitsevat kuningattaren uutta poikuetta tovereikseen. Muutenkin ne ovat olleet vain sokerivedellä kostutetun talouspaperi palasen kimpussa.

Pari muutakin kysymystä olisi, esim. Kuinka kauan koeputkeen sijoitetulla kunignattarella arviolta pitäisi kestää, että se putkauttaa poikueen, ja kauan poikueen kehittyminen työläisiksi kestää?

Toiselle kuningattarelle en löytänyt koeputkea, joten sijoitin sen pieneen lasipurkkii, kelpaako moinen koeputken sijasta? Tulisiko kuningattarille lahjoittaa palanen maata heidän tiloihinsa? ???

Vielä tuli mieleen, että millaisessa valaistuksessa koeputken ja lasipurnukan tulisi olla, jotta kuningattarien mielestä olisi mitä otollisinta pistää oma sivilisaatio pystyyn?

Shadown
26.07.2006, 01:21
Noi kestot sun muut on lajikohtaisia. Jos otetaan mauriainen esimerkiksi, niin muninta varmana alkaa parissä päivässä oikeissa olosuhteissa. Munasta aikuiseksi kestää noin 40 päivää tms, kun taas hevosmuurahaisella vankeudessa 3 kuukautta.

Mutta kosteuden takia koeputki on kätevin ja varmin keino kasvattaa noita aluksi.