PDA

Näytä koko versio : Aloittelijan kysymyksiä

EV^
16.09.2006, 10:47
Hei!

Olisin kiinnostunut aloittamaan muurahaisharrastuksen, mutta minulla olisi muutamia asioita joita tarvisi tietää. Olen yrittänyt katsastaa tämän foorumin jutut läpi sekä myös antshopin foorumien englannin- sekä suomenkielistä osiota, joten olen pahoillani jos vahingossa tulen kysyneeksi jotain mikä on jo jossain selitetty.

1. Mikä olisi aloittejilalle paras paras pesämalli? En ole kovin hyvä käsistäni eikä varusteitakaan ole joten en ala itse mitään vähänkään vaativampaa rakentamaan. Miten olisi esim. tämmöinen http://www.antstore.net/shop/product_info.php/products_id/848/cPath/58/starter-sets/ANTSTORE-Starter-Set---acrylfarm-arena ? Otan myös ilomielin vastaan ehdotuksia. (kuhan ei ihan älyttömän kalliiksi menisi, tuo linkin pesä postikuluinneen on kyllä melko maksimi)

2. Minua on myös mietityttänyt tuo kosteuttaminen. Koska olen pohjimmiltaan valitettavasti laiskanpuoleinen ihminen niin pitäisi tietää että jos hoitaa kosteuttamisen melkolailla vain silloin kun se on oikeasti tarvis niin kuinka paljon aikaa ja vaivaa siihen kuluu ja miten sen helpoiten hoitaisi? (lajiksi olen miettinyt mauriaista)

3. Mitä mieltä olette, kannattaako hommata vain kuningatar vaiko ihan kolonia? Se tuntuisi jonkin verran kiehtovammalta ajatukselta tarkkailla kun kaikki muut otukset pikkuhiljaa syntyvät tästä kuningattaresta sen sijaan että tämä alkupuoli olisi ns. aluksi jo hoidettu. Jos otan pelkän kuningattaren niin onko siinä kuinka suuri riski että aloittelijana onnistun helpostikin sen tapattamaan ja kuinka pitkään suunnilleen kestää että alkaa työläisiä kehittymään ja yhteisö pääsee vauhtiin? Jos kuningattaren vain tilaan niin pitääkö jo hänelle hommata tätä ns. kiinteää ruokaa vai onko hänellä omat varastonsa joko putkessa tai ruumiissa? (tilaan siis antstoresta).

4. Ruokkiminen on toisena mahdollisesti työläimpänä askareena mietityttänyt. Sokeriveden tai hunajaseoksen anto kuulostaa tarpeeksi simppeliltä touhulta, mutta kuinka useasti ja kuinka paljon soisi muurahaisille annettavan hyönteisiä ruoaksi? Voiko tämän korvata jollain helposti valmistettavalla tuotteella jota saisi esim. lähikaupasta ostettua? Ja jos pitää ötököitä syöttää niin kuinka usein pitää tämmöisellä kiinteällä ruoalla ruokkia ja kuinka paljon? (puhutaan siis joko yhdestä kuningattaresta tai kolonniasta (antstore))

5. Viimeinen mutta ehkä se tärkein. Sopisiko muurahaisharrastus tapaiselleni ihmiselle joka on sen verran kiireinen että toivoisi muurahaisten hoidon olevan vaivatonta ja nopeaa? Pitääkö heitä esimerkiksi ihan joka päivä jotenkin kostutella tai ruokkia vai voiko homman hoitaa vaikka niin että työt tekisi kerran pari viikossa?

6. Onko tämä huono hankinta-ajankohta kun talvikin on tulossa, eli pitääkö muurahaisten juuri nyt talvella horrostaa? Ja yleensäkin löysin tietoa horrostamisesta vain vähän. Onko se esimerkiksi täysin pakollista ja näihin ns. oikeisiin vuodenaikoihin sidottua (eihän muurahaisen pitäisi sisällä talossa tietää mikä vuodenaika ulkona on?)?

ps. Varmaan jotain unohdin, mutta kysyn ne asiat jälkikäteen. Kiitos jo tässä vaiheessa vastauksista. Jos jotain ilmaisin liian sekavasti niin laitan sen aikaisen aamun piikkiin :)

Shadown
16.09.2006, 11:29
1. Mikä olisi aloittejilalle paras paras pesämalli? En ole kovin hyvä käsistäni eikä varusteitakaan ole joten en ala itse mitään vähänkään vaativampaa rakentamaan. Miten olisi esim. tämmöinen http://www.antstore.net/shop/product_info.php/products_id/848/cPath/58/starter-sets/ANTSTORE-Starter-Set---acrylfarm-arena ? Otan myös ilomielin vastaan ehdotuksia. (kuhan ei ihan älyttömän kalliiksi menisi, tuo linkin pesä postikuluinneen on kyllä melko maksimi)

Koeputkessahan nuo mauriaiset elelee aika pitkään. Tuo esittämäsi härdelli on ok, mutta silti joku siporex-pesä olisi parempi ainakin mauriaisille.

2. Minua on myös mietityttänyt tuo kosteuttaminen. Koska olen pohjimmiltaan valitettavasti laiskanpuoleinen ihminen niin pitäisi tietää että jos hoitaa kosteuttamisen melkolailla vain silloin kun se on oikeasti tarvis niin kuinka paljon aikaa ja vaivaa siihen kuluu ja miten sen helpoiten hoitaisi? (lajiksi olen miettinyt mauriaista)

Kosteana pesä pitää olla aina. Se koska kosteuttajaan pitää lisätä vettä on sitten tapauskohtausta.

3. Mitä mieltä olette, kannattaako hommata vain kuningatar vaiko ihan kolonia? Se tuntuisi jonkin verran kiehtovammalta ajatukselta tarkkailla kun kaikki muut otukset pikkuhiljaa syntyvät tästä kuningattaresta sen sijaan että tämä alkupuoli olisi ns. aluksi jo hoidettu. Jos otan pelkän kuningattaren niin onko siinä kuinka suuri riski että aloittelijana onnistun helpostikin sen tapattamaan ja kuinka pitkään suunnilleen kestää että alkaa työläisiä kehittymään ja yhteisö pääsee vauhtiin? Jos kuningattaren vain tilaan niin pitääkö jo hänelle hommata tätä ns. kiinteää ruokaa vai onko hänellä omat varastonsa joko putkessa tai ruumiissa? (tilaan siis antstoresta).

Jos hankit mauriaisia, niin pelkkä kuningatar on ihan hyvä valinta. Jos taas vaikka hevosmuurahaisia, niin ehdottomasti kokonaisia pesueita vasta-alkajana.

4. Ruokkiminen on toisena mahdollisesti työläimpänä askareena mietityttänyt. Sokeriveden tai hunajaseoksen anto kuulostaa tarpeeksi simppeliltä touhulta, mutta kuinka useasti ja kuinka paljon soisi muurahaisille annettavan hyönteisiä ruoaksi? Voiko tämän korvata jollain helposti valmistettavalla tuotteella jota saisi esim. lähikaupasta ostettua? Ja jos pitää ötököitä syöttää niin kuinka usein pitää tämmöisellä kiinteällä ruoalla ruokkia ja kuinka paljon? (puhutaan siis joko yhdestä kuningattaresta tai kolonniasta (antstore))

Ruokaa muurahaisille ei voi koskaan antaa liikaa, joten mitä useammin, sen parempi. Mieluiten ruokaa (Etenkin sokeripitoista) on koko ajan saatavilla. Proteiineja varten (munintaa ja toukkia varten) hyönteisiä vähintään 2-3 kertaa viikossa pesueen koon mukaan. Jotkut kuulemma ruokkii katkaravuilla muurahaisia, joita siis saa kaupasta ja jotka olisi ns. "valmisruokaa".

5. Viimeinen mutta ehkä se tärkein. Sopisiko muurahaisharrastus tapaiselleni ihmiselle joka on sen verran kiireinen että toivoisi muurahaisten hoidon olevan vaivatonta ja nopeaa? Pitääkö heitä esimerkiksi ihan joka päivä jotenkin kostutella tai ruokkia vai voiko homman hoitaa vaikka niin että työt tekisi kerran pari viikossa?

Kyllähän se onnistuu tuollasella "aikataululla". Ainoa on, että mitä hyötyä on kasvattaa muurahaisia, jos niiden pito jää pariin hätäseen ruokintaan viikossa?

6. Onko tämä huono hankinta-ajankohta kun talvikin on tulossa, eli pitääkö muurahaisten juuri nyt talvella horrostaa? Ja yleensäkin löysin tietoa horrostamisesta vain vähän. Onko se esimerkiksi täysin pakollista ja näihin ns. oikeisiin vuodenaikoihin sidottua (eihän muurahaisen pitäisi sisällä talossa tietää mikä vuodenaika ulkona on?)?

Kyllähän ne erottaa vuodenajat sisälläkin, mutta horrokseen vaaditaan kylmää.
Kaikki lajit ei tietysti talvehdi. Eli lajit, jotka eivät asu alueilla, joila on talvi. Talvilepo kuitenkin niitä tarvitsevissa lajeissa on aika pakollinen. Jotkut lajit tosin pärjää ilman lepoakin muutaman talven, mutta hiljalleen vaikutukset huomaa.
Syksy ei siis ole paras ajankohta hankkia talvilepoa kaipaavia lajeja.

EV^
16.09.2006, 12:59
Saako tämmöisiä siporex-pesiä jostain/joltakulta ostettua? Entäs onko näissä muurahaisissa jotka eivät horrosta niin aloittajaystävällistä mukavaa lajia jota osaisitte suositella?

EV^
16.09.2006, 13:02
Ja siis kyllä minulla jos muurahaisia hommaan niin aikaa jää, olisi vain hyvä jos saisi järjestettyä mahdollisimman vaivattomalla tavalla. Jos sitä alkaa vaikeimman kautta tekemään niin voi olla että siinä työtaakan alla helposti lannistuu.

Shai
16.09.2006, 13:10
Siporex pesän tekeminen on kyllä varsin yksinkertaista ja ohjeetkin löytyvät foorumilta. Mutta jos olet olevasi yhtä kiireinen kuin minä :)...niin ehkä joku harrastaja olisi kiinnostunut tekemään työn puolestasi kohtuullista korvausta vastaan? Tosin mielestäni tuo esittelemäsi Antstoren paketti on ihan jees sekin.

Käsittääkseni melkein kaikki Eurooppalaiset lajit vaativat jonkinmoisen talvilevon, vaikka lyhyenkin. Eksoottisimmista lajeista varmasti joku perehtyneempi osaa antaa suosituksia.

Shadown
16.09.2006, 13:10
Siporex-pesiä ei ole kyllä kaupan missään tuntemallani tahoilla. Tosin itse olen ollut vähän tota omaa mauriais-yhdyskuntaa luovuttamassa/myymässä. Se siis on valmiissa siporex-pesässä, jonka itse olen tehnyt. En vain oikein keksi pätevää keinoa saattaa noita tossa pesässään talvilevolle. Ellen Antin neuvoa käytä.

EV^
16.09.2006, 21:49
Entä kuinka pitkään muurahaiset selviävät ihan omillaan (esimerkiksi vaikka mauriaiset)? Tarkoitan että jos lähtee vähänkään pidemmälle matkalle ja yrittää hoitaa asiat niin että mahdollisimman hyvin pärjäisivät pidempäänkin. Voiko niitä laittaa vaikka horrokseen jääkaappiin?

EV^
16.09.2006, 22:04
Ja semmoinen piti vielä kysyä että jos tuolta ant storesta ostaisi vaikka kuningattaren niin kuinka pitkään se pystyisi siellä tuubissaan elämään? mietin jos semmoisen ostaisi ja antaisi sen aikansa siellä olla ja munia ennen kuin päästäisi vähän isompaan paikkaan niin onnistuisiko? Tarkoitan siis että antaisi olla useampia kuukausiakin siellä

Antti
17.09.2006, 12:29
Kiva saaha näitä uusia tulokkaita..
Ja sitten eikun kiertelemään Foorumille.

Mut alotuslajiks kannattais valita Lasius Niger, Mustamuurahainen. Jotkut sanoo Sokerimuurahaiseks.

(Vaikka itse aloitin Myrmica rubra, Viholainen)

Ja jos tähän aikaan et satu löytämään Kuningattaria, etkä haluaisi ostaa, niin kannattaa joltain tällä foorumilla asustelevalta kysellä.

Itsekkin sain kaverilta Hevosmuurahais kuningattaren.

Shadown
17.09.2006, 17:22
Mut alotuslajiks kannattais valita Lasius Niger, Mustamuurahainen. Jotkut sanoo Sokerimuurahaiseks.

Nigeri ei ole mustamuurahainen, vaan mauriainen. Sokerimuurahainen meni tältä osin oikein.

Mustamuurahainen on Formica Fusca.

Ja semmoinen piti vielä kysyä että jos tuolta ant storesta ostaisi vaikka kuningattaren niin kuinka pitkään se pystyisi siellä tuubissaan elämään? mietin jos semmoisen ostaisi ja antaisi sen aikansa siellä olla ja munia ennen kuin päästäisi vähän isompaan paikkaan niin onnistuisiko? Tarkoitan siis että antaisi olla useampia kuukausiakin siellä

Koeputkessa yhdyskunta elää vaikka ikuisesti, kunhan vesi ei lopu tai yhdyskunta kasva liian isoksi koeputkeen.
Vesi tosin loppuu varmaan muutamassa kuukaudessa mutta yhdyskunta kasvaa liian isoksi varmaan tyyliin ensi kesän aikana olettaen että se hankitaan nyt.

EV^
17.09.2006, 18:03
Tänään laitoin sitten tilaukseen mauriaiskuningattaren. Antaa sen elellä nyt jokunen kuukausi putkessaan + jossain improvisoidussa laatikossa ennen kuin keksii minkälaisen oikean kodin sille sit hommaa/rakentaa :)

Millaisia mömmöjä muuten antstoren kuningatarputkissa on että kannattaako jo etukäteen varautua hommaamalla jotain ötökkää jne ruuaksi vai onko siellä sisällä joksikin aikaa jotain proteiinipitoista muonaa?

Shadown
17.09.2006, 23:02
Omalla kohdallani putkessa ei ollut mitään syömistä kun kerran tilasin.

Shai
18.09.2006, 09:10
Kuningatar elää omilla rasvavarastoillaan ensimmäiset viikot oikein mukavasti. Ensimmäisten työläisten syntyessä voi ruveta huolehtimaan ravinnosta. Tosin kuningattaren ruokkiminen ainakin minun kohdalllani kasvatti ensimmäisen pesueen kokoa. Koeputken sulkeva pumpulituppo kannattaa ottaa pois vasta kun työläisiä on syntynyt kosteuden haihtumisen hidastamiseksi.