PDA

Näytä koko versio : Syitä muninnan lopettamiseen (Mauriainen).

Shadown
02.05.2006, 02:06
Tuossa kun tuota ensimmäistä pesuettani olen nyt kiivaasti yrittänyt saada kasvamaan, niin tuli tuo iso ongelma, eli muninnan loppuminen.
Olen nyt pohtinut ongelmaan syitä ja yhdeksi teoriaksi voisin heittää tietyn taikka tiettyjen kastien kuoleman.

Joillakin lajeillahan on ainakin ihan tutkitusti todistettu, että pesue rampautuu ja kuolee ajan saatossa jos kasteista uupuu tietty(jä) taso(ja).
Nythän tilanne on se, että minulta uupuu kokonaan kaikkein pienimmät kastit (Syyt voi lukea päiväkirjastani.), jotka osallistuisi nimenomaan pesän hoitoon. Joten voisiko olla mahdollista, että kuningattaren oikea hoito uupuisi tai, että kuningatar vaistoisi muninnan olevan turhaa, koska ketään ei munia ja toukkia kuitenkaan hoitaisi?

Tuolla on ilmeisesti tällä hetkellä keskisuuria tai suurimpia kasteja.

Eskous
06.05.2006, 18:58
Mauriaisilla ei kai(?) katsota olevan kuin yksi työläiskasti. Omia havaintojani olen tulkinnut niin, että mauriastyöläisten koko riippuu niiden yhteiskunnan hyvinvoinnista eli lähinnä ravitsemustilasta, eikä pieniä työläisiä siis tuoteta "tahallaan".

Jokin selitys kuningattaresi munimattomuudelle täytyy tietty olla, enkä tyrmää ajatustasi siitä että jotakin puuttuu työläisten puuttumisen takia. Ehkäpä ensimmäiset naniittityöläiset ovat todella jotenkin erityisiä esim. feromonituotantonsa suhteen.

Voi olla niinkin että syy kuningattaresi munimattomuudelle on että liian monet pesänvaihdokset ovat tyhjentäneet liiaksi kuningattaresi feromonivarastot, eikä se kykene "tuntemaan oloaan kotoisaksi" ja munimaan ennenkuin kemiallinen ympäristö on riittävän hyvin "kyllästetty" sen omalla hajulla. Ehkäpä työläiset eristävät pienemmän alueen kuningattaresi ympärille juuri siksi että sen feromonit väkevöityisivät paremmin sen ympäristössä. Tuntuisi fiksulta, eikö vain?

Hmm... Jos tuo on totta niin yhteiskuntaa aloittavaa kuningatarta ei pidä laittaa keinopesään, jossa on liian suuri ilmatila tai muuten liian hyvä ilmastointi...

Shadown
07.05.2006, 01:41
Jooh, tuokin teoria voisi pätee. Noh Camponotus lupaili uutta mauriais yhdyskuntaa. Kokeilen sen sijoittaa samaan pesään ja katsoa mitä ne alkaa touhuamaan.
Noi nyt kuitenkin on lopettanut jopa ruuan keruun ton eristämisen jälkeen. Ne vain norkoaa pesässä liikkumati ja ei tee enää mitään.

Toi mun teoria olisi kyllä aika kiva kokeilla joskus käytännössä. Eli tappaisi kaikki pienimmät ja katsoisi miten käy.

Tietysti voi olla niinkin yksinkertainen selitys, että kuningatar on vain jotenkin vaurioitunut kaikessa hässäkässä. Tosin ulkoisesti ei tunnu olevan mitään ihmeellistä. Mutta kyse on kuitenkin pienestä ja herkästä hyönteisestä, joka voisi ainakin teoriassa saada sisäisiä vammoja tollasessa mitä se on kokenut.

Shadown
07.05.2006, 23:42
Nyt sitten nuo alkoivat toimimaan hassusti. Ne alkoivat ikäänkuin raahaamaan itseään. Siis kuningatar myöskin. Myöskään ne ei enää välitä toisistaan.

Eskous
08.05.2006, 22:14
Sic transit gloria mundi :(

Shadown
09.05.2006, 00:01
Mä uskoisin, että kyse voi ihan hyvin olla tosta sun teoriasta ja nyt ne lopetti syömisen ja eivät syöneet enää viikkoon, niin ne sairastu.
Oli miten oli, niin sitten kun saan tuon uuden pesueen, niin ainakin joitakin asioita olen oppinut.
Ilmeisesti pitää välttää kotikodun vaihtoa. Osaan myöskin jo ensikertalaisena varautua ruokintaankin. Huomasin, että revityt kärpäsen toukat sekä fariinisokeri oli suurta herkkua viellä kun nuo söivät.

Fariinisokeri meinaan sisältää aika monenlaista ainesta. Esim. proteeneja.

mato
12.03.2007, 17:29
Mauriaisilla ei kai(?) katsota olevan kuin yksi työläiskasti.

mitä ilmeisimmin tuo pitää paikkansa jos wikipediaan on uskominen :D : "Suomessakin tavattavilla mauriaisilla on vain kuningatar ja joukko työläisiä, jotka miltei sattumanvaraisesti tekevät kaikkea."

Shadown
12.03.2007, 17:47
Niin, ton lausahduksen taisin minä kirjoittaa tai sitten kirjoitin sille pääkirjoittajalle ja se vain tulkkas sen noin tonne sivuille.

mato
12.03.2007, 18:05
:D :D aijjaa.. ootko miten paljon muuta tonne kirjotellu?? siis tonne wikipediaan

Shadown
12.03.2007, 18:49
Suoranaisesti hyvin vähän. Ohjeellisesti antanut neuvoja, mutta ne on vähän heikosti sinne sitten kirjoiteltu.

kääpiömuurahainen
30.03.2008, 11:30
loispistiäinen on joko muninut kuningattaren sisään,tai munat ovat vaurioituneet.ja on viel 1 vaihtoehto:ne ovat joko tilapäisesti jäätyneet tai sitten lopullisesti! :D