Näytä koko versio : Talvilepo
Miten olisi muurahaisten talvilepo helpointa/taloudellisinta järjestää?
Olen itse miettinyt ullakkoa/vinttiä tms mutta täällä pohjoisessa tuppaavat olemaan nuo pakkaset kovimmillaan lähelle -50 ni eivät taitaisi semmoisessa selvitä ihan ullakolla...
Sehän riippuu täysin siitä miten kylmäksi ullakot ja vintit viilenevät käytännössä.
Kellari tosin voisi olla parempi, koska maakerros suojaisi paremmin ulkoilmalta. Toisaalta ullakoilla sisätilan lämpötila kuitenkin lämmittää lämmön noustesssa ylöspäin sekä seinät suojaa ulkoilmalta, jolloin ullakon tai vintin lämpötila on varmasti paljon korkeampi kuin ulkoilman. Se on sitten toinen asia onko riittävän.
Jääkaappi tai jääviileäkaappi olisi varmaan paras. Se on jokatapuaksessa päällä ja sielä olisi tasainen lämpötila joka ei mene kuitenkaan liian alas ellei kaapin toiminnassa ilmene vikaa.
Camponotus
07.09.2006, 12:15
Jääkaappia itse ainakin käyttelen, laitan muurahaiset vain koeputkiin niin ei mene paljon tilaa.
Miten muuten saat ne koeputkiin saatika mahtumaan jos kyseesä iso pesue?
Taitaa aika moni Camponotuksen työläinen päästä hengestään syksyn lähestyessä :). Koeputket ovat kyllä aika taloudellinen tapa järjestää talvilepo. Itsellä ei ole kuin yksi yhteiskunta, jonka aion pitää talven yli, joten no problem. Olo on kuin mainostajalla, mutta Antstoressahan on myös myynnissä talvehtimiseen suunniteltuja viileäkaappeja...joita ei tietenkään mitään järkeä roudata Saksasta kun kierrätyskeskuksesta saa halvemmalla...yesh, ei enää kahvia minulle ;)
Itse teen niin, että muovaan tyroksista laatikon, laitan purkin sinne ja sitten tyroksi kansi kiinni ja lunta vähäsen tyroksin päälle. Sitten laitan vielä lämpötila mittarin purkkiin jolloin tiedän, ettei se mene alle 0.
Itse teen niin, että muovaan tyroksista laatikon, laitan purkin sinne ja sitten tyroksi kansi kiinni ja lunta vähäsen tyroksin päälle. Sitten laitan vielä lämpötila mittarin purkkiin jolloin tiedän, ettei se mene alle 0.
Oletko tuota jo kokeillut?
Olen kokeillut. Asteet pysyttelee 2+ - 8+
Pitänee tuota sitten kokeilla tohon mauriais-pesään.
Itse tuumailin jotain tuon kaltaista, mutta en tullut ajatelleeksi tyroxiaskia. Voisi laittaa esim. kylmälaatikkoon. Meillä kun on sellainen tyroxista.
Juu, mut kannattais ostaa semmonen lämpömittari jossa johto. Johdon tunget sinne tyroxi laatikon sisään ja näät ulkoa päin asteet. Tajusit kait.
Ja kannattaa pitää se tyroxi laatiokko jo valmiiksi jossain 1-4 miinus asteen huoneessa. Ettei se lumi sula siitä päältä.
Juu, mut kannattais ostaa semmonen lämpömittari jossa johto. Johdon tunget sinne tyroxi laatikon sisään ja näät ulkoa päin asteet. Tajusit kait.
Tai sitten langattoman, kuten mulla onkin jo.
Miten saadaan sellanen kuningatar+10 työläistä pesue talvehtimaan kun ne on Siporex-pesässä? Ehkä kannattaisi viedä koko pesä jonnekin viileään paikkaan?
Voisikohan talvilevon järjestää tällä tavalla. Laittaisi siihen Siporex-pesän kosteutus-systeemiin (siis siihen vesi-kippoon) jääpaloja, veden lämpötilan laskiessa myös pesän lämpötila laskisi. Kun vaan muistaa laitta jääpaloja tasaisten väli-aikojen välein pesän-lämpötilan pitäisi laskea horros-lukemiin.
Tuskin laskee ja jos se kostea paikka alkaiskin jollain pirun taikatempulla oikeasti laskemaan alle 10 asteen, niin murkut todennäköisesti hakisi vain lämpöisen kohdan.
Ite meinasin vaan laittaa pesät suoraan jääkaappiin tietenki katsoa että siellä on sopiva lämpö jne.
Meillä on tuolla uudessa talossa kylmä"kellari" jäähdytysjärjestelmällä, lämpötila ympäri vuoden noin +2 - +10, sinne saa isotkin pesueet vaikka terraarioineen päivineen talvehtimaan.
Meillä on tuolla uudessa talossa kylmä"kellari" jäähdytysjärjestelmällä, lämpötila ympäri vuoden noin +2 - +10, sinne saa isotkin pesueet vaikka terraarioineen päivineen talvehtimaan.
Tuo taitaa olla ja pysyä unelmana monille muurahais- ja kasviharrastajille.
Ainakin Helsingissä! Missä ylimääräinen 15 neliötä maksaa 50k. En ole katkera! :rolleyes:
Tarvitsevatko muurahaiset talvilevon aikana happea vettä tai ruokaa?
Happi kuulostaisi mun korviin ihan hyvältä, lopusta en tiedä..
Happea tarvitsevat, mutta vettä ja ruokaa eivät ainakaan omat mauriaiseni tarvinneet.. :)
Pitäisikö muurahaiset laittaa jääkaappiin sillä tavalla että lämpötilaa lasketaan pikkuhiljaa vai valmiiksi kylmään kaappiin?
Luonnollista olisi laskea lämpötilaa vähitellen, jottei yhteiskunta saisi shokkia:o
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.