PDA

Näytä koko versio : aloittelijalle hyvä valinta?

tiia13
02.09.2006, 17:23
niin,olen siis aivan aloittelija,mietin vasta lajia. olen tässä miettinyt 2 lajia,punahevosmuurahaisia ja pihamauriaisia. kummat noista olisivat helpompi yhdyskunta? voisiko joku noiden lajien harrastaja kertoa kaiken noista lajeista? ja niiden hoidosta yleensäkin? luin tuolta wikistä pesän rakennuksesta,mutta en saanut (tai ymmärtänyt) eli miten pesä rakennetaan pieneen muurahaisterraarioon? mitä pohjamateriaaliksi? mistä löytäisin kuningattaren? jos noihin kysymyksiin ensin saisin vastauksen:o nooh,taidanpa tästä lähteä tutkimaan pihan mauriaisia:)

Shadown
02.09.2006, 18:45
Teoriassa on kai helppouden kannalta mauriainen sekä hevosmuurahainen saman tasoista kasvattaa. Isoin ero on kuitenkin kehityksen nopeus.
Mauriainen ehtii kasvattamaan legioonan siinä ajassa kuin hevosmuurahainen vasta ensimmäistä työläistä, noin karkeasti sanottuna.

Joten aloittelijalle noista kahdesta parempi vaihtoehto on mauriainen. Tuottaa tulosta kohtuullisessa ajassa ja helposti. Hevosmuurahaisen kanssa tulee uskon puute aika nopeasti. Varsinkin jollei ole muurahaisista aiempaa kokemusta.

Toinen hyvä vaihtoehto on mielestäni mustamuurahainen (Formica Fusca).
Kohtuu nopea sekin levittäytymään sekä plussana isompi koko. Sitä kautta on hepompi ruokkia, koska sille käy isommat hyönteiset. Mauriaisen kanssa on pienoinen ongelma hankkia tarpeeksi pieniä/pehmeitä hyönteisiä ruuaksi.
Itse melkein omalla kokemuksellani valitsisin aloittelijalle mustamuurahaisen.

Muurahaisia saa ostettua muilta harrastajilta tai sitten hankittua luonnosta. Tosin nyt alkaa olemaan jo aika tiukkaa hankkia luonnosta nuoria kuningattaria, koska parveilut on miltei suoritettu lajilla kuin lajilla.

Alkuun sinun ei tarvitse miettiä pesää, kunhan pidät ne koeputkessa. Sen aikaa sinulla on hyvää aika kehitellä pesää esim. siporexista.

jp
02.09.2006, 20:08
Minusta paras laji aloitella on se jonka saa halvimmalla hankittua tai minkä kuningattaren luonnosta saa ensimmäisenä kiinni. :p Mustamuurahaisten pesässä majailee usein monta kuningatarta, joten valmiin pesän rosvoamista suunnittelevien kannattaa etsiskellä niitä.

tiia13
03.09.2006, 10:30
mistähän voisin ostaa mustamuurahais-kuningattaren? en viitti niiden pesiä alkaa ryöstämään,en mä mikään "kidnappaaja" ole xD joo,eli alan nyt kysellä mustamuurahaiskuningatarta tuolta osto ja myynti palstalta,mutta edelleen myös pihamauriaisen kuningatar kävisi. voinko muuten pitää niille vain 2,5 kuukauden talvilevon? ja voiko niille syöttää eläinkaupasta ostettuja sellasia pieniä matoja?

Werty
03.09.2006, 16:28
Minulta voi ostaa mustamuurahaisia. ^_^

2,5 kuukautta saattaa olla liian vähän, yritä järjestää muurahaisillesi ainakin yli 3 kuukauden talvilepo.

Jos tarkoitat "pienillä madoilla" jauhomatoja, niin niiden kuori saattaa olla liian kova muurahaisille, joten joudut paloittelemaan madot, jos aiot niitä käyttää ravinnoksi. Itse olen ostanut eläinkaupasta heinäsirkkoja muurahaisteni ravinnoksi.

Shai
04.09.2006, 15:01
En nyt halua mitenkään Wertyn bisneksiä sotkea. Sieltä saa hyvää tavaraa, mutta...minulla sattuu tuossa olemaan aivan käyttämätön, aloitteva mauriaisyhdyskunta koeputken mallisessa Jägermeister-pullossa(älä kysy). Ei kovin hyvä näkyvyys "pesän" sisälle, joten muutto lienee pian edessä. Saa tulla hakemaan ihan omakustannushintaan jos jotakuta kiinnostaa. Voi ilmoitelle vaikka yksityisviestillä tai tulla häiritsemään meseen...

Shadown
04.09.2006, 15:47
Meisteriä on kiva pikku maisterissa yklätä ainaskin hotellihuoneen lattialle. :D

Mutta mites sen kosteutuksen olet hoitanut?

Shai
04.09.2006, 18:00
Kysyvälle vastataan...

Jägermeister-pullo on tosiaan ihan koeputken muotoinen...joku importti...enkö minä sanonut, että älä kysy! :D Kosteutus on hoidettu aivan perinteisellä tavalla. Ainoa haitta tuon viileän Jägermeister logon lisäksi on se, että koeputken pinta ei ole ns. sileä, joten lasi vääristää...näkymää. Pieni vinkki: Älkää sotkeko Jägermeisteria ja muurahaisharrastusta keskenään, eivät sovi yhteen ;)

Shadown
04.09.2006, 18:17
Aah, ok. Luulin, että tarkoitit tyyliin "käytän pulloa koeputken korvaajana".

Olisi aika ovela kyllä sellanen koeputki. Sattuu tuo sisältökin maistumaan (Se alkuperäinen, ei muurahaiset.).