PDA

Näytä koko versio : aloittelijalle hyvä valinta?

tiia13
02.09.2006, 17:23
niin,olen siis aivan aloittelija,mietin vasta lajia. olen tässä miettinyt 2 lajia,punahevosmuurahaisia ja pihamauriaisia. kummat noista olisivat helpompi yhdyskunta? voisiko joku noiden lajien harrastaja kertoa kaiken noista lajeista? ja niiden hoidosta yleensäkin? luin tuolta wikistä pesän rakennuksesta,mutta en saanut (tai ymmärtänyt) eli miten pesä rakennetaan pieneen muurahaisterraarioon? mitä pohjamateriaaliksi? mistä löytäisin kuningattaren? jos noihin kysymyksiin ensin saisin vastauksen:o nooh,taidanpa tästä lähteä tutkimaan pihan mauriaisia:)

Shadown
02.09.2006, 18:45
Teoriassa on kai helppouden kannalta mauriainen sekä hevosmuurahainen saman tasoista kasvattaa. Isoin ero on kuitenkin kehityksen nopeus.
Mauriainen ehtii kasvattamaan legioonan siinä ajassa kuin hevosmuurahainen vasta ensimmäistä työläistä, noin karkeasti sanottuna.

Joten aloittelijalle noista kahdesta parempi vaihtoehto on mauriainen. Tuottaa tulosta kohtuullisessa ajassa ja helposti. Hevosmuurahaisen kanssa tulee uskon puute aika nopeasti. Varsinkin jollei ole muurahaisista aiempaa kokemusta.

Toinen hyvä vaihtoehto on mielestäni mustamuurahainen (Formica Fusca).
Kohtuu nopea sekin levittäytymään sekä plussana isompi koko. Sitä kautta on hepompi ruokkia, koska sille käy isommat hyönteiset. Mauriaisen kanssa on pienoinen ongelma hankkia tarpeeksi pieniä/pehmeitä hyönteisiä ruuaksi.
Itse melkein omalla kokemuksellani valitsisin aloittelijalle mustamuurahaisen.

Muurahaisia saa ostettua muilta harrastajilta tai sitten hankittua luonnosta. Tosin nyt alkaa olemaan jo aika tiukkaa hankkia luonnosta nuoria kuningattaria, koska parveilut on miltei suoritettu lajilla kuin lajilla.

Alkuun sinun ei tarvitse miettiä pesää, kunhan pidät ne koeputkessa. Sen aikaa sinulla on hyvää aika kehitellä pesää esim. siporexista.

jp
02.09.2006, 20:08