Näytä koko versio : Muita keinotekoisia pesiä?
Juu, taas visailen teitä näillä '' hauskoilla '' kysymyksillä: Onko muita keinotekoisia pesiä, kuin
Formikaariot, Koeputket ja formikaariot? Itse aion seuraavana kesänä tehdä akvaariostani formikaarion. Kalat on jo kuollut, joten hiekkaa vaan.
Niin siksi haluaisin tänne näitä ohjeita, kun en oikein voisi kuvitelle tuota koeputkea..
Haluan antaa muurahaisilleni enemmän tilaa!
Edit: Siis enemmän tykkäisin semmoisista, että muurahaiset itse kaivavat tunnelit, niinkun Siporexissa nehän eivät kaiva?
Kuvia ja ohjeita tänne !
Camponotus
24.08.2006, 16:08
No onhan niitä kaikenlaisia, mutta en tiedä, kannattaako laittaa muista rakennusohjeita, kun parhaista on jo ohjeet ? :rolleyes:
Niinpä :). Koeputki ei muuten yleensä ole tarkoitettu aivan lopulliseksi pesäpaikaksi, vaikka toki se joissain tapauksissa siihen hyvin soveltuukin. Siporex-pesä tuntuu olevan täällä arvossaan, mutta itse olen suosinut tällaisia pystysuoraan asetettavia formikaarioita. Muurahaisten pesä on siis kahden lasilevyn välissä ja välissä on noin 0,6-1,5cm tilaa. Esimerkkejä voit etsiä esm. Antstoresta, tosin itse tekeminen voi tulla halvemmaksi kuin tuolta tilaaminen, ja saa sellaisen kuin itse haluaa. Tosin olen vielä melko kokematon tämäntyyppisten pesien kanssa, joten katsotaan miten hyvin toimii käytännössä. Akvaariosta on myös hyvin helppo tehdä formikaario, mutta muurahaisia on vaikeampi seurata isossa akvaariossa.
Camponotus
26.08.2006, 09:19
ei ollut uutta tietoa. ja kyl siporex pesästäkin voi tehdä pystysuoran helposti ;)
Camponotus on taas näsäviisaana! ;)
Tällä epämääräisellä käsitteellä "pystysuoraan asetettava formikaario" yritin viitata ihan vain kahteen lasilevyyn, jonka välissä on maa-ainesta. Tällöin ei tarvitse edes siporexia ja muurahaisia pääsee helposti seuraamaan.
Tällä epämääräisellä käsitteellä "pystysuoraan asetettava formikaario" yritin viitata ihan vain kahteen lasilevyyn, jonka välissä on maa-ainesta. Tällöin ei tarvitse edes siporexia ja muurahaisia pääsee helposti seuraamaan.
Kerropas mitä laitat sinne lasien väliin, onko siinä savea tai jotain sidosaineena? Miten se maa-aines pysyy paikoillaan eikä romahda murkkujen niskaan ja uskaltaako tuommoista liikutella? Entäpä miten hoituu kosteutus?
Minä käytän formikaariossani savijauhon(saa keramiikkaliikkeistä) ja hienon hiekan sekoitusta(1:2 suhteella). Savi- ja hiekkasekoituksesta tulee kuivuessa tärinää kestävä.
Kosteuttamisen hoidan putkella(molemmat päät suojattuna pumpulilla, etteivät muurahaiset pääse putkeen), jonka toinen pää formikaarion pohjalla. Vettä kannattaa lisätä vähän kerralla, ettei seos ala "rakoilemaan". Savi- ja hiekkasekoitusta kosteuttaessa kannattaa ottaa huomioon lajin vaatima kosteusprosentti, sillä seoksesta saa helposti liian vetisen monelle suomalaisella lajille.
Werty tuossa oikeastaan jo vastasikin kysymykseen, itse laitan savea noin 1/3. Pysyväthän pesät muuten luonnossakin kasassa :)
Ilmeisesti 1:3 suhde on hieman parempi, koska Antstorekin sitä suosittelee. :)
Muurahainen
18.05.2009, 19:37
En ole laittanut savea ollenkaan:eek: Mistä sitä kannattaa ostaa?
Itse tein koulussa keinopesäni pleksistä.En ole vielä testaillut sitä mutta eiköhän tuota voisi kohta testata kun nyt on pesään asukkaita.
Tein koeputkipesän uistimen siitä rasiasta. Hyvin toimii, paitsi asukkaat ovat vähän psykoottisia eivätkä oikein sopeudu"/
Tein koeputkipesän uistimen siitä rasiasta. Hyvin toimii, paitsi asukkaat ovat vähän psykoottisia eivätkä oikein sopeudu"/
Heh, toimiipa hyvin:D.
Ite oon tehny erilasisia pesiä esim. betoniin, ja vaneriin porannut ne huoneet ja sahannu käytävät, ja plexit kummallekkin puolelle.
Etkai sää nyt amntz vähän piilovittuile? Kyllä ne yhtä psykoottisia olivat siinä ruiskussakin minkä annoit minulle;)
http://www.youtube.com/watch?v=DEFmr_jQy_8&feature=related
Tossa on ilmeisesti jotain melko uutta kun pieni vilaus pesästä näytetään :) Tuo näyttää ihan kivalta.
http://www.youtube.com/watch?v=DEFmr_jQy_8&feature=related
Tossa on ilmeisesti jotain melko uutta kun pieni vilaus pesästä näytetään :) Tuo näyttää ihan kivalta.
Näyttäs olevan antstoren korkkipesä.
ufomurkku
27.05.2009, 16:59
no miten tossa pesässä toimii kosteutus jos sitä siinä edes on?
En tiedä miten se toimii, mutta epäilisin että tuo "korkkimateriaali" imee kosteutta sen verran että se pysyy kosteana? (En sitten taaskaan tiedä mistään mittään että ei kannata uskoa 100% mitä kirjoitan)
ufomurkku
30.05.2009, 20:59
no voisiko joku joka varmasti tietää kertoa miten se kosteutus oikein toimii?(ajattelin nääs hankkia tuollaisen pesän kun tiedän)